وزارت امور خارجه اسلواکی از تعطیلی موقت سفارت این کشور در تهران و تخلیه کامل کارکنان آن خبر داد. این تصمیم در پی وخامت شدید وضعیت امنیتی در ایران، افزایش تنشها و خطر واقعی تشدید درگیریهای نظامی اتخاذ شده است.
بر اساس اعلام رسمی وزارت امور خارجه و امور اروپایی اسلواکی، یورای بلانار، وزیر امور خارجه این کشور، دستور تخلیه کارکنان و تعطیلی موقت سفارت اسلواکی در تهران را صادر کرده است.
یورای بلانار این اقدام را «پیشگیرانه» توصیف کرد و گفت هدف اصلی، حفاظت از جان و سلامت شهروندان و کارکنان اعزامی دولت اسلواکی است و این تصمیم به معنای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با ایران نیست.
همزمان، وزارت امور خارجه اسلواکی بالاترین سطح هشدار سفر، یعنی سطح چهار، را برای ایران تأیید کرده و به شهروندان خود توصیه کرده است از سفر به ایران خودداری کنند و در صورت حضور در این کشور، هرچه سریعتر ایران را ترک کنند. این وزارتخانه همچنین از شهروندان خواسته از تجمعات اعتراضی دوری کرده و در مکانهای امن بمانند.
به گفته مقامهای اسلواکی، خدمات کنسولی سفارت در تهران تا اطلاع ثانوی متوقف شده و شهروندان نیازمند کمک اضطراری میتوانند بهصورت شبانهروزی با مرکز عملیات بحران وزارت امور خارجه اسلواکی تماس بگیرند.
















