دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز دوشنبه در پامبیچِ ایالت فلوریدا از طرحهایی برای ایجاد ناوگانی جدید از ناوهای جنگی بزرگ با نام «ناوهای جنگی کلاس ترامپ» رونمایی کرد؛ طرحی که بخشی از چشمانداز او برای ساخت «ناوگان طلایی» است.
این ابتکار تازه در حالی مطرح میشود که نیروی دریایی آمریکا در دهههای اخیر با عقبگردهایی در تلاشهای کشتیسازی خود روبهرو بوده است؛ از جمله لغو برنامه ناوچههای کلاس «کانستلیشن» در ماه گذشته.
ترامپ در گفتوگو با خبرنگاران در مارالاگو، در کنار پیت هگست، وزیر جنگ، جان فلن، وزیر نیروی دریایی، و مارکو روبیو، وزیر امور خارجه، به ناوهای جنگی کلاس «آیووا» در دوران جنگ جهانی دوم اشاره کرد و گفت کلاس جدید ناوهای جنگی نمایانگر «صد برابر نیرو و قدرت» خواهد بود.
ترامپ گفت: «من طرحی را تصویب کردهام تا نیروی دریایی ساخت دو ناو جنگی کاملاً جدید، بسیار بزرگ؛ بزرگترین ناوهایی که تاکنون ساختهایم، را آغاز کند.»
او افزود: «هرگز چیزی شبیه به این کشتیها وجود نداشته است. این کشتیها مدتهاست در مرحله بررسی طراحی بودهاند و این روند از دوره نخست ریاستجمهوری من آغاز شد.»
ترامپ تصریح کرد که برنامه این است که کار با دو کشتی آغاز شود، سپس به ۱۰ فروند گسترش یابد و در نهایت تعداد کل به بین ۲۰ تا ۲۵ ناو افزایش پیدا کند.
او گفت دو فروند نخست از این کلاس قرار است ظرف دو و نیم سال ساخته شوند.
ترامپ همچنین گفت در روزهای آینده قصد دارد با پیمانکاران دفاعی دیدار کند تا درباره محدود کردن حقوق مدیران اجرایی، سود تقسیمی و بازخرید سهام گفتوگو کند و آنها را به سرمایهگذاری بیشتر در کسبوکارهایشان تشویق کند.
فلن در این رویداد، از این ناوهای جدید با عنوان «ناو جنگی کلاس ترامپ» یاد کرد و گفت آنها «بزرگترین، مرگبارترین، چندمنظورهترین و خوشظاهرترین ناوهای جنگی در تمام اقیانوسهای جهان» خواهند بود.
نام یکی از نخستین ناوهای این کلاس جدید «یواساس دیفاینت» خواهد بود.
این نخستینبار نیست که ارتش یک سکوی تسلیحاتی جدید را بهعنوان ادای احترام به چهلوهفتمین رئیسجمهور نامگذاری میکند. پیشتر در سال جاری، نیروی هوایی آمریکا جنگنده پنهانکار جدید خود را با نام اف-۴۷ معرفی کرده بود.
ترامپ در اظهارات روز دوشنبه خود اشاره کرد که در طراحی ناو جنگی جدید کلاس ترامپ نقشی خواهد داشت.
او گفت این ناو جدید به پرتابگرهای موشکهای هایپرسونیک، توپهای ریلی الکترومغناطیسی و لیزرهای پرقدرت مجهز خواهد بود.
فلن هفته گذشته برای نخستینبار از برنامههایی برای یک کلاس جداگانه و جدید از ناوچهها خبر داد که قرار است تولید آنها ذیل ابتکار تازه «ناوگان طلایی» آغاز شود.
فلن در تاریخ ۱۹ دسامبر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من یک کلاس جدید ناوچه را بهعنوان بخشی از ناوگان طلایی رئیسجمهور دستور دادهام. این ناوچهها بر پایه یک طراحی اثباتشده آمریکایی، در کشتیسازیهای آمریکا و با زنجیره تأمین آمریکایی ساخته میشوند و تمرکز این تلاش تنها بر یک هدف است: تحویل سریع قدرت رزمی به ناوگان.»
این کلاس ناوچه که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، ادامهدهنده مسیری است که برنامه ناوچههای کلاس «کانستلیشن» در آن متوقف شد. ناو جدید بر همان طراحی پایهای استوار خواهد بود که شرکت هانتینگتون اینگالز اینداستری برای شناورهای گشتی امنیت ملی کلاس «لجند» گارد ساحلی آمریکا به کار برده است.
ناوچهها در مقایسه با ناوشکنها، رزمناوها و ناوهای جنگی، در رده کوچکتری از شناورهای نظامی قرار میگیرند.
در اعلام برنامه ناوچهها در هفته گذشته، دریادار داریل کادل، رئیس عملیات نیروی دریایی آمریکا، گفت عملیاتهای اخیر ارتش آمریکا در دریای سرخ و دریای کارائیب ارزش توانایی اعزام شناورهای جنگی کوچکتر برای عملیاتهای پراکنده را ثابت کرده است.
او گفت: «ما به شناورهای رزمی کوچک توانمند بیشتری در آبهای آزاد نیاز داریم تا این شکاف را پر کنیم و تمرکز ناوشکنهایمان را بر نبردهای سطح بالا حفظ کنیم.»
اعلامیه روز دوشنبه ترامپ چند روز پس از آن منتشر شد که او قانون اختیارات دفاع ملی (اندیایای) را امضا کرد؛ قانونی که بودجهای به میزان ۹۰۱ میلیارد دلار برای برنامههای نظامی و امنیت ملی در سال مالی ۲۰۲۶ تصویب میکند.
















