Search
Asset 2

گزارش‌های تایید نشده از استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه معترضان در ایران

گزارش‌هایی از منابع بریتانیایی نگرانی‌های جدی درباره احتمال استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از سلاح‌های شیمیایی یا مواد سمی برای سرکوب اعتراضات در ایران ایجاد کرده است.
تجمع اعتراضی در تهران، ایران، در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۶.(Khoshiran / Middle East Images / AFP via Getty Images)

گزارش‌هایی از مقام‌ها و منابع بریتانیایی نگرانی‌های جدی درباره احتمال استفاده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از سلاح‌های شیمیایی یا مواد سمی برای سرکوب اعتراضات در ایران ایجاد کرده است.

این اظهارات روز شنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) در یک برنامه ویژه شبکه خبری بریتانیایی «جی‌بی‌نیوز» مطرح شد؛ برنامه‌ای که به یک سند داخلی استناد می‌کرد و آن را «معتبر» توصیف کرد، هرچند تاکنون این اطلاعات از سوی نهادهای اطلاعاتی غربی به‌طور رسمی تأیید نشده است.

بیل استرسون، عضو تیم سیاست خارجی حزب کارگر بریتانیا، در این برنامه طرح استفاده از «یک ماده شیمیایی سمی» علیه معترضان را بیان کرد؛ موضوعی که از آن با عنوان مرگ‌ خاموش یاد شده و به پیامدهای بلندمدت و تدریجی این مواد بر سلامت افراد اشاره دارد.

در جریان اعتراضات سال ۲۰۲۲ نیز گزارش‌هایی درباره استفاده از یک «گاز سبز ناشناخته» علیه معترضان در شهرهای جوانرود و پیرانشهر منتشر شده بود.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در آن زمان، خیابان‌هایی را نشان می‌داد که در میان دود غلیظ سبزرنگ فرو رفته و موجب وحشت ساکنان شده بود.

در آن مقطع، برخی پزشکان و متخصصان شیمی احتمال داده بودند که این ماده، ترکیباتی مانند هگزا کلرواتان یا آدامسایت باشد؛ موادی که گاه برای متفرق کردن تجمعات یا ایجاد پوشش نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بر اساس ارزیابی‌های پزشکی، تماس با این گاز می‌تواند علائمی چون سوزش شدید پوست، تهوع، اختلال ذهنی و فلج موقت عضلات ایجاد کند. پزشکان همچنین هشدار داده‌اند که این مواد خاصیت سرطان‌زایی دارند.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی