وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیهای اعلام کرد که جمهوری اسلامی دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد را قطع کرده ولی همزمان به مقامات حکومتی اجازه استفاده از اینترنت ویژهای موسوم به «اینترنت سفید» را داده است.
این نهاد آمریکایی روز جمعه ۷ آذر در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «دسترسی به اطلاعات یک حق بنیادین است، نه امتیازی که فقط به عدهای محدود اعطا شود.»
به گفته وزارت خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی با محدودسازی گسترده اینترنت، کنترل شدید اطلاعات و صرف حداقل ۴.۵ میلیارد دلار برای سرکوب دسترسی دیجیتال، به جای پاسخگویی به نیازهای فوری مردم مانند افزایش هزینههای زندگی، حفاظت از محیط زیست و خدمات بهداشتی، منابع خود را به حفظ قدرت دیجیتال و سانسور اختصاص داده است.
در این همچنین بیانیه تأکید شده که با وجود این فشارها، مردم ایران همچنان راههای خلاقانهای برای اتصال، اطلاعرسانی و مطالبه حقوق خود پیدا میکنند و ایالات متحده «در کنار شهروندان ایرانی در مبارزه برای آزادی اینترنت» خواهد ایستاد.
بر اساس گزارشها، ویژگی تازهای از روز جمعه ۳۰ آبان در شبکه اجتماعی ایکس فعال شده است که به تمامی کاربران اجازه میدهد منبع اتصال حسابها به پلتفرم و محل مدیریت آنها را شناسایی کنند. این قابلیت، معمولاً نام کشور یا منطقهای که حساب از آن مدیریت میشود را نمایش میدهد.
















