
بزرگترین تلسکوپ جهان با آینهای به قطر ۳۰ متر در قلههای آتشفشانی موناکی در هاوایی ساخته خواهد شد.
به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، کشور ژاپن عدسیهای این تلسکوپ را خواهد ساخت و آمریکا، کانادا، چین و هندوستان نیز در ساخت آن مشارکت خواهند داشت. در این میان، ژاپن یکچهارم از سهم مالی ساخت این تلسکوپ را که ۱۵۰ میلیارد ین هزینه دارد؛ برعهده گرفته است.
گفته میشود کشف سیارههایی مانند زمین و مشاهده به دنیا آمدن ستارهها در نخستین مراحل آفرینش تا جای ممکن، هدفهای ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان هستند. این در حالیست که برخی اندیشمندان مکاتب شرقی بر این باورند که آنچه که با قویترین تلسکوپها مشاهده میشوند چیزی است که هزاران سال نوری پیش اتفاق افتاده است و انسان اگر بخواهد آن چه را که هماکنون روی میدهد مشاهده کند، لازم است که ۱۵۰ هزار سال نوری منتظر بماند.
این تلسکوپ تا سال ۲۰۲۱ آماده بهره برداری خواهد شد.
اپکتایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر میشود.











