Search
Asset 2

ابداع اپلیکیشنی که ابتلا به ایدز را تشخیص می‌‌‏دهد

اپلیکیشن تشخیص ایدز
ابداع اپلیکیشنی که ابتلا به ایدز را تشخیص می‌‌‏دهد(Chung Sung-Jun/Getty Images) اپک تایمز تاریخ ۱۳ ، اسفند ، ۱۳۹۳
اپلیکیشن تشخیص ایدز
ابداع اپلیکیشنی که ابتلا به ایدز را تشخیص می‌‌‏دهد(Chung Sung-Jun/Getty Images)

محققان دانشگاه کلمبیا اخیراً اپلیکیشنی طراحی کرده‌‌‏اند که با استفاده از آن می‌‌‏توان به همراه یک کیت پلاستیکی به وجود ویروس خطرناک ایدز و سفیلیس در بدن پی برد.

در این روش کاربر می‌‌‏تواند پس‌‌‏از قرار دادن یک قطره خون خود روی کیت پلاستیکی، اطلاعات آن را به اپلیکیشن نصب شده بر روی تلفن‌‌‏ همراه هوشمندش منتقل کرده و پس‌‌‏از آن اپلیکیشن با بررسی داده‌‌‏ها تنها در ۱۵ دقیقه کاربر را از وجود یا عدم وجود ویروس مطلع می‌‌‏سازد.

به گفته‌‌‏ی پژوهشگران استفاده از این روش برای افرادی که در مناطق دوردست و فاقد امکانات آزمایشگاهی ساکن هستند بسیار مفید است.

«سام سیا»، مدیر تحقیقات این پروژه در دانشگاه کلمبیا می‌‌‏گوید: «مسئله مرگ و زندگی مطرح است، چراکه که بسیاری از این بیماران امکان یک مسافرت طولانی برای آزمایش خون را ندارند و به‌‌‏الطبع امکان مداوا هم برای این افراد وجود ندارد. در چنین مواردی، زنان حامله اگر به ایدز یا سفیلیس مبتلا باشند، بیماری را به فرزندان خود انتقال خواهند داد و در بسیاری از موارد اصلا نوزادان زنده به دنیا نمی‌‌‏آیند.»

این شیوه بر روی ۹۶ بیمار از جمله تعدادی از زنان باردار در کشور آفریقایی روآندا آزمایش شد تا میزان دقت آن سنجیده شود. نتیجه این بود که اپلیکیشن به میزان قابل توجهی قابل اطمینان بوده و می‌‌‏تواند کارکرد یک آزمایشگاه را داشته باشد.

محققان ابراز امیدواری کرده‌‌‏اند که در آینده بتوانند از این شیوه برای تشخیص فوری و دقیق سایر بیماری‌‌‏های مقاربتی و خونی نظیر هپاتیت، سرطان، دیابت و مالاریا هم استفاده کنند.

سام سیا می‌‌‏گوید: «تا جایی که بتوان بیماری‌‌‏های خونی را با به‌‌‏کارگیری شیوه ای که به تست الیزا معروف است شناسایی کرد، ما می‌‌‏توانیم این روش را وارد اپلیکیشن جدید کنیم. این روش همه چیز را پوشش نمی‌‌‏دهد؛ اما برای بسیاری از موارد کاربرد دارد. فکر می‌‌‏کنم این فنآوری، امکان بهبود و دگرگون کردن سیستم مراقبتهای پزشکی را دارد.»

طبق تخمین پژوهشگران، توسعه‌‌‏ی کامل و عرضه‌‌‏ی این محصول به بازار نیاز به ۱۰ سال زمان دارد و بهای هر اپلیکیشن هم در حدود ۳۴ دلار برآورد شده است.

آنها امیدوارند بتوانند با ابداع این تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه، جایزه‌‌‏ی سالانه‌‌‏ی سازمان بهداشت جهانی را به خود اختصاص دهند.

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی