Search
Asset 2

تحقیقات جدید: یک بار قلیان کشیدن معادل ۲۵ بار سیگار کشیدن است

قلیان سیگار
تحقیقات جدید: یک بار قلیان کشیدن معادل ۲۵ بار سیگار کشیدن است
قلیان سیگار
(Samira Bouaou/Epoch Times)

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که میزان تار (قطران) موجود در یک‌بار کشیدن قلیان ۲۵ برابر یک نخ سیگار است.

همچنین این میزان قلیان در مقایسه با یک سیگار دارای ۱۲۵ برابر دود، ۲.۵ برابر نیکوتین و ۱۰ برابر مونوکسید کربن است.

دکتر «برایان ای پریماک»، معاون بخش سلامت و جامعه دانشکده علوم بهداشتی پیت در آمریکا در نتیجه این تحقیق نوشت: « نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که مصرف تنباکوی قلیان سلامت انسان را به طور جدی به خطر می‌اندازد و باید توجه جدی به آن شود.»

محققان این یافته‌ها را از یک متا آنالیز و یا خلاصه ریاضی داده‌هایی از ۵۴۲ مقاله در مورد خطرات بالقوه سیگار و قلیان، که از قبل منتشر شده بود بدست آوردند. در نهایت ۱۷ عدد از این مطالعات برای تجزیه و تحلیلی نهایی مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر «اسمیتا نایاک»، متخصص متا آنالیز و یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه در مرکز تحقیقات بالینی و نوآوری سوئد گفت :« یکی از توانایی‌های متا آنالیز این‌ است که ما را قادر به ارائه برآورد دقیق‌تر با ترکیب داده‌های موجود از مطالعات مجزا می‌کند.»

این مطالعه زمانی انجام شد که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها گزارش داد که برای اولین بار دانش‌آموزان دبیرستانی از قلیان بیشتر از سیگار استفاده می‌‏کنند.

با این حال تجزیه و تحلیل موجود دارای یک نقطه ضعف است؛ مقایسه بین جلسه کشیدن قلیان و سیگار معمولاً در طول مدت و تناوب متفاوت است. طول مدت کشیدن قلیان زیاد است ولی تکرار انجام آن در روز کمتر از سیگار کشیدن است.

دکتر پریماک گفت: «این مقایسه بی اشکال نیست، چرا که مردم سیگار و قلیان را به شیوه‌های متفاوت مصرف می‌کنند. برای این تجزیه و تحلیل یک جلسه استعمال قلیان را با یک جلسه کشیدن سیگار مقایسه کردیم. چرا که این روش مطالعه اصولی برای یافته‌های گزارش است. بنابراین برآوردهای بدست آمده نمی‌‏تواند بگوید که دقیقاً کدام بدتر است. اما آن‌چه نشان می‌دهد، افرادی که قلیان می‌کشند بیشتر از آن‌چه می‌دانند در معرض سموم هستند. پس از اینکه ما اطلاعات بیشتری در خصوص تکرار و مدل مصرف کسب نماییم، قادر به ترکیب این اطلاعات با یافته‌های کنونی و دریافت نتیجه بهتر در مورد سموم خواهیم بود.

نتیجه این تحقیق در نشریه گزارش بهداشت عمومی منتشر شده است.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی