logo_eet

رسانه‎های دولتی چین هدف بررسی فساد اداری قرار گرفتند

لیو یونشان، عضو کمیته‌‎ی دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، در تالار بزرگ مردم در پکن، ۳ مارس ۲۰۱۳. اخیراً کمپین ضد فساد در چین به تحقیق و تفحص از روزنامه‌ی مردم پرداخته و گمان می‎رود این تحقیقات به‎منظور هدف قرار دادن لیو یونشان باشد. (Goh Chai Hin/AFP/Getty Images)
لیو یونشان، عضو کمیته‌‎ی دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، در تالار بزرگ مردم در پکن، ۳ مارس ۲۰۱۳. اخیراً کمپین ضد فساد در چین به تحقیق و تفحص از روزنامه‌ی مردم پرداخته و گمان می‎رود این تحقیقات به‎منظور هدف قرار دادن لیو یونشان باشد. (Goh Chai Hin/AFP/Getty Images)
لیو یونشان، عضو کمیته‌‎ی دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین، در تالار بزرگ مردم در پکن، ۳ مارس ۲۰۱۳. اخیراً کمپین ضد فساد در چین به تحقیق و تفحص از روزنامه‌ی مردم پرداخته و گمان می‎رود این تحقیقات به‎منظور هدف قرار دادن لیو یونشان باشد. (Goh Chai Hin/AFP/Getty Images)

تابستان امسال تلویزیون دولتی چین مورد تفحص گسترده‌ی فساد قرار گرفت. اکنون روزنامه‎ی مردم که سخن‎گوی حزب به‎شمار می‎رود، هدف این تحقیق و تفحص قرار گرفته است. به‌‏نظر می‎رسد این تحقیقات در راستای هدف قرار دادن «لیو یونشان»، یکی‎از اعضای کمیته‌ی دائمی دفتر سیاسی و مسئول رسانه‌ای و تبلیغاتی حزب باشد.

کمیسیون بازرسی-انظباطی کمیته‌ی مرکزی، بخش مبارزه‎با فساد اداری چین (CCDI)، در بیانیه‎ای که در ۵ اکتبر انتشار یافت، اعلام کرد، «بازرسی ویژه‎ای» برای شش واحد از روزنامه‎ی مردم ــــ سه شعبه‎ی محلی و سه روزنامه‌ی وابسته به آن ــــ در جریان است.

در این بیانیه آمده است، در طی جلسه‌ی اخیر، بازرسی‎های آینده توضیح داده شد. در این جلسه پیامی از سوی «وانگ شیشان»، دبیر کمیسیون بازرسی-انظباطی کمیته‌ی مرکزی ، مبنی‎بر نگرانی مقامات مرکزی در‌‏خصوص این تفحص خوانده شد.

محتوای این بازرسی‎ها شامل «اجرای سیاست‎ها و اصول حزب»، «مدیریت پاک»، «پرداخت پول در‌‏قابل خبر و اخاذی برای پخش اخبار»، «استخدام»، «ماهیت انسانی مدیران» و غیره می‎شود.

قبل‎از انتشار خبر بازرسی روزنامه‌ی مردم، تغییر معناداری در مدیریت این روزنامه صورت گرفت. در اوایل امسال، در ماه آوریل، چهار نفر از مدیران اجرایی ارشد این روزنامه در طی پنج روز جایگزین شدند؛ که شامل رئیس روزنامه، معاون، سردبیر و معاون سردبیر بود.

در تفحصی که در تابستان امسال از تلویزیون دولتی چین (CCTV) صورت گرفت، ۲۰ نفر از کارمندان این تلویزیون توسط کمیته‎ی بازرسی و انظباطی مورد بازرسی قرار گرفتند که از آن جمله می‎توان به «گو ژنشی»، مدیر مالی شبکه و «روئی چنگانگ»، مجری مشهور این شبکه اشاره کرد. بیش‌از ۱۰۰ نفر نیز برای همکاری در این تحقیقات احضار شدند.

اخیراً نیز از ارتباط «لیو یونشان»، رئیس اداره تبلیغات با چندین مورد رسوایی فساد اداری پرده برداشته شد. مجله‌ی «چنگ‌مین» چاپ هنگ‌گنگ، در نسخه‌ی ماه اکتبر خود گزارشی درباره‌ی ارتباط لیو و خانواده‎اش در فساد گسترده‌ای درخصوص «کانی‌های معدنی» در «شانشی»، شهر محل تولد وی و مغولستان داخلی (نام منطقه‌ای خودمختار در چین)، جایی که وی به مدت دو دهه به‎عنوان یک مقام دولتی کار می‌کرده، منتشر کرد.

به‎تازگی از ارتباط «لیو یونشان»، رئیس اداره تبلیغات با چندین مورد رسوایی فساد اداری پرده برداشته شد.

همچنین درگزارش سوم اکتبر گروه رسانه‌ای Storm در تایوان، از لیو در یک پرونده‌ی رشوه‌خواری نام برده شده است. این پرونده درباره‌ی یک سریال تلویزیونی تایوانی است که توسط شبکه‌ی CCTV با قیمت بالایی خریداری شد.

در این گزارش آمده است که دو تولید‌کننده‌ی فیلم و سریال تایوانی به پسر لیو که در آن زمان رئیس بخش تبلیغات بود و «جیا چینگلین»، رئیس سابق کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، برای فروش ۸۰۰ قسمت از سریالی به نام «خاطرات فراموش‌نشدنی» به CCTV، رشوه دریافت کرده‌اند.

این دو تایوانی، هر قسمت از سریال را به قیمت ۳هزار دلار آمریکا از شبکه‌ی «فورموسا» تایوان خریداری کردند و سپس هر قسمت را به قیمت ۶هزار دلار به CCTV  فروختند. با این وجود در این گزارش به‎نقل از یک منبع ناشناس آمده است، اسنادی در CCTV وجود دارد که هر قسمت از این سریال به قیمت ۱۸هزار دلار خریداری شده است.

و هنوز علت این اختلاف ۱۰ میلیون دلاری نامشخص است. این گزارش می‎گوید، لیو و جیا هدف بازرسی و تحقیق قرار گرفته‌اند، اگرچه مقامات چینی هنوز آن را تأیید نکرده‎اند.

لیو به‌مدت ۱۰ سال، از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲، رئیس بخش تبلیغات کمیته‎ی مرکزی حزب بود و پس‌از آن مسئول تبلیغات رسانه‌ای شد.

وی از متحدان نزدیک «جیانگ زمین»، رهبر سابق حزب کمونیست چین بود. جیانگ زمین  از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ رهبر این حزب بود و به‌مدت ۱۰ سال تا قبل‌از به‎روی کار آمدن رهبر فعلی (شی)  نفوذ خود را بر حکومت حفظ کرد.

کمپین ضد فساد شی، با اخراج تعداد زیادی از مقامات نزدیک به جیانگ زمین و گروه مورد علاقه‌ی وی، مثل «ژو یانگ‎کانگ»، وزیر سابق امنیت و نائب رئیس کمیته‌ی نظامی مرکزی، اقدام به برهم زدن حزب جیانگ کرده است.

اپک‌تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

 

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *