Search
Asset 2

زن هنگ‌‏کنگی به‌‌‌‌‏خاطر شکنجه‌‌‌‌‏ی خدمتکارش به زندان محکوم شد

«اِرویانا سولیستیانینگ‎‌‌‌‌‌‏ سی»، خدمتکار ۲۴ ساله اندونزیایی تحت آزار و اذیت کارفرمای هنگ کنگی‌‏اش قرار داشته است. (PHILIPPE LOPEZ/AFP/Getty Images)
«اِرویانا سولیستیانینگ‎‌‌‌‌‌‏ سی»، خدمتکار ۲۴ ساله اندونزیایی تحت آزار و اذیت کارفرمای هنگ کنگی‌‏اش قرار داشته است. (PHILIPPE LOPEZ/AFP/Getty Images)
اِرویانا سولیستیانینگ‎‌‌‌‌‏ سی
«اِرویانا سولیستیانینگ‎‌‌‌‌‌‏ سی»، خدمتکار ۲۴ ساله اندونزیایی تحت آزار و اذیت کارفرمای هنگ کنگی‌‏اش قرار داشته است. (PHILIPPE LOPEZ/AFP/Getty Images)


رفتار خشونت‌‌‌‌‏آمیز یک زن هنگ کنگی نسبت به خدمتکار اندونزیایی‌‌‌‌‏اش، خشم و اعتراض گسترده‌‌‌‌‏ی مردم اندونزی را برانگیخته است.

«لاو وان تونگ»، به جرم ضرب و شتم، آسیب بدنی شدید، تهدید وارعاب و عدم پرداخت حقوق «اِرویانا سولیستیانینگ‎‌‌‌‌‏ سی»، خدمتکار ۲۴ ساله خود، به شش سال زندان محکوم شد.

به‌‌‌‌‏گفته‌‌‌‌‏ی خانم «آماندا وودکوک»، قاضی دادگاه، این پرونده آسیب پذیری کارگران مهاجری را که به‌‌‌‌‏‌‌‌‌‏عنوان خدمتکار در منازل کار می‌‌‌‌‏کنند به وضوح نشان می‌‌‌‌‏دهد.

دادگاه هنگ کنگ همچنین علاوه بر زندان، «لاو وان تونگ» را ملزم به پرداخت ۱۵۰۰۰ دلار هنگ کنگ (۱۹۳۰ دلار آمریکا) به‌‌‌‌‏عنوان جریمه کرد.

اِرویانا پس‌‌‌‌‏از قرائت حکم به خبرنگاران گفت: «من خیلی خوشحال هستم، چون در نهایت کارفرمای من به زندان افتاد. اگرچه ‌‌‌‌‏مدت محکومیت او فقط شش سال است؛ اما برای من، در پایان عدالت اجرا شد.»

اوضاع اسف‌‌‌‌‏بار اِرویانا زمانی برملا شد که تصاویر بدن پراز جراحت وی در میان اندونزی تبارهای هنگ کنگ دست به دست چرخید. در این تصاویر دردناک، صورت، دست‌‌‌‌‏ها و پاهای او مملو از زخم، خراش و کبودی بود.

بنابه اظهارات اِرویانا، خانم لاو غذای بسیار کمی به وی می‌‌‌‌‏داد و در یک مورد دختر جوان به‌‌‌‌‏قدری گرسنه بود که مجبور شد در ساعت ۲ نیمه شب درب خانه‌‌‌‌‏ی همسایه را زده و از وی تقاضای غذا کند.

اِرویانا در دادگاه تشریح کرد که خانم لاو صدماتی نظیر شکستگی دندان، خراشیدگی در سراسر بدن و ضربه به سر وی وارد کرده و یک بار با فرو کردن لوله‌‌‌‌‏ی فلزی جارو برقی به دهانش موجب پارگی و خونریزی لب  او شده است.

خدمتکار اندونزیایی همچنین گفت، در یک مورد در فصل زمستان «لاو وان تونگ» او را به‌‌‌‌‏صورت برهنه مجبور به ماندن در حمام کرده در حالی که آب سرد برروی وی می‌‌‌‌‏پاشیده است.

اِرویانا از ماه ژوئن ۲۰۱۳ به مدت هشت ماه برای وان تونگ که دارای دو فرزند نوجوان بود کار می‌‌‌‌‏کرد.

هنگامی که صدمات وارده به اِرویانا به قدری شدید شد که دیگر قادر به کار کردن نبود، خانم لاو تنها با ۷۰ دلار هنگ کنگ او را برای رفتن به اندونزی روانه‌‌‌‌‏ی فرودگاه کرد. لاو آثار جراحات وی را با آرایش پوشاند، لباسی بزرگتر برتنش کرد و او را تهدید کرد که چنانچه از این موضوع دیگران را مطلع سازد، خانواده‌‌‌‌‏‌‌‌‌‏اش در خطر خواهند بود.

وضعیت دختر جوان هنگامی آشکار شد که یک فرد اندونزیایی در فرودگاه توجهش به وی جلب شد.

حدود نیمی از ۳۳۰ هزار خدمتکار مهاجر در هنگ کنگ که اغلب زن هستند از اندونزی آمده‌‌‌‌‏اند و با دستمزدی در حدود ۵۰۰ دلار هنگ کنگ در ماه در منازل کار می‌‌‌‌‏کنند.

قاضی دادگاه پرونده‌‌‌‌‏ی «اِرویانا سولیستیانینگ‎‌‌‌‌‏ سی»، از دولت‌‌‌‌‏های هنگ کنگ و اندونزی خواست تا عملکرد آژانس‌‌‌‌‏های کاریابی را که مسئول نظارت بر رفتار کارفرمایان نسبت به خدمتکاران هستند، مورد بررسی قرار دهد.

اپک‌‌‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی