Search
Asset 2

ویلیام بالدوین رقص و موسیقی کلاسیک شن‌یون را مهیج و داستان تاریخی واقعی توصیف کرد

هنر های نمایشی شن یون
(Courtesy of NTD Television)

 

 «ویلیام بالدوین»، بازیگر و فیلمساز آمریکایی سینما و تلویزیون که ۱۰ سال از عمر هنری خود را در سانتا باربارا در کالیفرنیا گذرانده است، گفت که بسیاری از هنر و فرهنگ‌های رایج در منطقه را تجربه کرده، ولی هرگز اجرایی مانند هنرهای نمایشی شن‌یون را ندیده است.

ویلیام (سومین برادر از چهار برادر بالدوین بازیگر)، که روز ۱۱ اردیبهشت، به همراه دخترش «بروک» و دوستانش برای دیدن شن‌یون به تئاتر گرانادا در این شهر آمدند، از دیدن این نمایش شگفت زده شدند.

آقای بالدوین گفت: «این نمایش نفس‌گیر و شگفت انگیز بود.» به گفته وی بیشترین شگفتی این نمایش برای او پیام قدرتمند آزادی بود که همراه داشت.

هنرهای نمایشی شن‌یون، سعی در احیای تمدن ۵۰۰۰ ساله چین دارد و همچنین به فرهنگ سنتی این کشور که طی بیش از ۶۰ سال حکومت کمونیستی چین به عمد در آستانه انقراض قرار دارد، اشاره می‌کند.

داستان‌های این گروه نمایشی که مرکز آن در نیویورک قرار دارد، از طریق رقص و موسیقی ارزش‌ها و زیبایی‌های سلسله‌های گذشته را بیان می‌کند و همچنین شخصیت‌هایی که هنوز در حفظ ارزش‌های سنتی و اعتقادات در دنیای مدرن امروزی می‌کوشند را نشان می‌دهد. در دفترچه راهنمای شن‌یون توضیح داده شده که این شرکت یک دهه پیش توسط هنرمندانی از سراسر جهان به هدف اشتراک‌گذاری فرهنگ درست سننتی چینی با مردم جهان تاسیس شد. فرهنگی که بیم آن می رفت تحت حکومت کمونیستی چین از بین رفته است.

آقای بالدوین گفت: «انتظار نداشتم تا این حد در این مسیر قوی باشد.» وی در طول نمایش به دخترها توضیح داده که آزادی عقیده و آزادی بیان چیزی است که آنها از آن برخوردارند ولی مردم در چین از حقوق آزادانه لذت نمی‌برند. »

شن یون

این هنرمند آمریکایی تا قبل از اجرای آوازها و مشاهده صحنه‌هایی در مورد خالق و آسمان، نمی‌دانست که چین دارای چنین فرهنگ معنوی است. به عقیده وی خدایان در افسانه‌های قومی همیشه حضور دارند و در نمایش چهره های تاریخی در ارتباط با کائنات به تصویر کشیده شده‌‌‌‏اند.

به گفته آقای بالدوین، این نمایش حقیقتی از ظلم و ستم سیاسی است، در عین حال قومیت و سنت را هم نشان می‌دهد. وی اجرای این شب را مملو از زیبایی دانست و گفت که آن شگفت‌انگیز، مهیح و آموزنده بود.

بازیگر سینما ضمن لذت بردن از طراحی عالی رقص و نظم فوق‌العاده آن گفت: «می‌توانید میزان تلاش بکار رفته را ببینید، به طوری که ارکستر و رقصنده‌ها هم‌دیگر را تکمیل می‌کنند.»

وی گفت: «من شیفته چیزهای فرهنگی و تاریخی شدم که شن‌یون به ما نشان داد. من طی ۱۰ سالی که اینجا زندگی می‌کنم چنین تجربه‌ای نداشتم و امشب برای ما شب خاصی بود.»

بروک بالدوین که خود باله سنتی، هیپ هاپ و رقص معاصر کار می‌کند، از دیدن رقص کلاسیک چینی که نمایش سیستم رقص هزاران ساله است، هیجان زده بود.

بروک گفت: « بسیار شگفت‌انگیز و الهام بخش بود. رقصنده‌ها فوق‌العاده بودند. کاش می‌‏توانستم به خوبی آنها برقصم. رقص آنها الهام بخش و فوق‌العاده بود و همچنین عاشق جلوه‌های ویژه بسیار جذاب آن شدم.»

وی با دیدن حرکات و سبک‌های متفاوت، به پدرش گفت که می‌خواهد این حرکات را امتحان کند.

بروک گفت :«فکر می‌کنم از این نمایش بیشتر از آنجه در طی یک هفته در مدرسه می آموزم، آموختم.»

 هنرهای نمایشی شن‌یون مستقر در نیویورک دارای چهار تور است که به طور همزمان در سراسر جهان به نمایش درمی‌آید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از وب سایت شن‌یون بازدید کنید: Shen Yun Performing Arts

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی