Search
Asset 2

پنج نکته که باید هنگام مصرف محصولات غذایی بسته‌‌‌‌‏بندی شده در نظر بگیریم

بسته بندی مواد غذایی نوشته روی
(Darren McCollester/Getty Images)

اغلب ما هنگام مصرف محصولات غذایی کمتر به اطلاعات درج شده برروی برچسب بسته‌‌‌‌‏بندی آن دقت می‌‌‌‌‏کنیم، حال آن‌‌‌‌‏که به گفته کارشناسان تغذیه توجه به این اطلاعات، بسته به نیازهای بدن هر شخص، در حفظ سلامت و تندرستی بسیار حائز اهمیت است.

به نوشته وبسایت شِیپ، متخصصان تغذیه در سازمان بهداشت و داروی ایالات متحده به تازگی با ایجاد تغییرات اساسی در برچسب محصولات غذایی این کشور، توجه عموم را به پنج عنصر کلیدی معطوف داشته است.

۱ – کالری

درحالی‌‌‌‌‏که شمار افراد چاق در بسیاری از جوامع به‌‌‌‌‏ویژه کشورهای توسعه یافته رو به افزایش است، میزان کالری هر ماده غذایی عنصر بسیار مهمی در حفظ سلامت و توازن جسمی محسوب می‌‌‌‌‏شود. عنصری که مقدار آن، اغلب از شکل ظاهری موادغذایی قابل تشخیص نیست. مثلا یک آب نبات کوچک شاید بسیار بیشتر از آن‌‌‌‌‏چه تصور می‌‌‌‌‏کنیم کالری داشته باشد.

۲- اندازه وعده

شاید از میان محصولاتی که ما از فروشگاه‌‌‌‌‏ها می‌‌‌‌‏خریم، روی برچسب مواد غذایی کمی این موضوع نوشته شده باشد، اما میزان مصرف محصول، در هر وعده، اعم از خوردنی یا نوشیدنی، مسئله‌‌‌‌‏ای بسیار مهم است. مثلا بسیاری از افراد هنگام خرید یک بسته بزرگ بستنی، بدون توجه به زیان‌‌‌‌‏هایی که می‌‌‌‌‏تواند برای بدن داشته باشد، کل بسته را در یک وعده به اتمام می‌‌‌‌‏رسانند.

دکتر «کری گانز»، عضو هیئت مدیره سازمان بهداشت و داروی ایالات متحده می‌‌‌‌‏گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌‌‌‌‏کنند هرآنچه در یک بسته وجود دارد برای یک وعده است و برای انجام محاسبات لازم به منظور کشف این نکته، خود را به زحمت نمی‌‌‌‌‏اندازند.»

۳- نوع چربی

شاید پیش‌‌‌‌‏تر گمان می‌‌‌‌‏کردیم که اگر میزان چربی درج شده روی محصولی کم باشد، فاکتور خوبی برای استفاده آن به شمار می‌‌‌‌‏آید. اما تحقیقات جدید نشان داده نوع چربی موجود در ماده غذایی بسیار مهم‌‌‌‌‏تر از مقدار آن است.

متخصصان تغذیه اخیراً تأکید دارند که در برچسب‌‌‌‌‏های تولیدات غذایی باید نوع چربی شامل «چربی خالص»، «چربی اشباع  شده» و «چربی اشباع نشده» درج شود؛ چراکه هرکدام از این نوع چربی‌‌‌‌‏ها تأثیر متفاوتی بر روی بدن انسان دارند.

۴-قندهای افزودنی

مقدار و نوع شکری که به هر ماده غذایی اضافه می‌‌‌‌‏شود، در محاسبه این‌‌‌‌‏که مصرف کننده چه اندازه کالری وارد بدن خود می‌‌‌‌‏کند، نقشی تعیین کننده دارد.

همچنین توجه به این نکته که محصول دارای قند طبیعی است یا افزودنی برای سلامتی فرد بسیار لازم است، چراکه برخلاف قندهای طبیعی، قندهای مصنوعی بسیار زیان‌‌‌‌‏بار و پرکالری هستند.

۵- ویتامین‌‌‌‌‏ها و مواد مغذی

توجه به میزان ویتامین‌‌‌‌‏ها و مواد غذایی موجود در محصولات بسته‌‌‌‌‏بندی خریداری شده، یکی از نکات مهم در حفظ تندرستی است.

ویتامین D و پتاسیم از مهمترین عناصری هستند که کمبود آنها بدن را در معرض ابتلا به بیماری‌‌‌‌‏های مزمن قرار می‌‌‌‌‏دهد و بسیاری از مردم هم از این دو ماده به اندازه کافی در بدن خود ندارند. علاوه بر این دو، به ترتیب کلسیم و آهن، سدیم و فیبر و ویتامین A و C، عناصری هستند که وجودشان برای بدن ضروری است.

به عقیده متخصصان هردو عامل «ارزش غذایی و مقدار» روی برچسب‌‌‌‌‏ روی تولیدات غذایی، باید مورد توجه قرار گیرند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی