Search
Asset 2

کاهش آب رودخانه‌های ایران باعث تشدید بحران کم آبی در سال جاری شد

(ATTA KENARE/AFP/Getty Images)
(ATTA KENARE/AFP/Getty Images)
(ATTA KENARE/AFP/Getty Images)

کاهش آب رودخانه‌های کشور به دلیل کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی بحران کم‌آبی را در سال جدید تشدید کرد.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه‏ی پایدار شهرداری تهران، بحران کم‌آبی را چالش جدید این شهر دانست.

در حال حاضر نه مرکز استان شامل شهرهای کرمان، بندرعباس، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، کرج و همدان در وضعیت قرمز آبی قرار دارند.

کارشناسان سدسازی و سوء مدیریت را دلایل بروز بحران کم آبی در ایران عنوان می‏کنند و «حمید چیت چیان»، وزیر نیرو تأثیر شرایط اقلیمی و برداشت‏های بی رویه آب‏های زیرزمینی را از دلایل اصلی بحران آب می‏داند. وی همچنین نوع بارش (باران یا برف) و دفعات آن را نیز در کاهش روان آب‏ها در رودخانه‏ ها مؤثر دانست.

به گفته‏ی وی با توجه به این‏که میانگین بارش ‏ها در سال آبی جاری ۲۳ درصد کاهش یافته، ذخیره‏ی آب سدها نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.

وی دراین خصوص گفت: «میزان بارش‏ها در هر نوبت کمتر شده و به حداکثر ده میلیمتر رسیده که به علت برداشت‏های بی‏رویه از منابع آب زیرزمینی و چاه‏های آب بخش زیادی از آن در این محیط ‏ها جذب می‏ شود و روان آب‏ها را کاهش می‏ دهد.»

در حالی که بحران آب در ایران به وضعیت هشداردهنده رسیده، افزایش گرمای کره‏ی زمین و سایر عوامل اقلیمی و محیطی از عوامل تأثیرگذار محسوب می‏شود. به گفته‏ی چیت چیان میانگین دمای زمین دو درجه افزایش داشته است و این مسئله باعث تبخیر بیشتر آب و کاهش روان آب‏ ها می‏ شود.

اپک‌تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌گردد.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی