Search
Asset 2

کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران: افزایش ریزگردها در تهران منشاء داخلی دارد

ریزگرد آلودگی هوا
(BEHROUZ MEHRI/AFP/Getty Images)
ریزگرد آلودگی هوا
(BEHROUZ MEHRI/AFP/Getty Images)افزایش ریزگردها در تهران منشاء داخلی دارد

در پی افزایش آلودگی و تغییرات در جنس و ترکیب ذرات آلاینده در هوای تهران، کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران اراضی بایر و معادن منطقه‌ی ۱۸ را به عنوان منبع تشدید کننده آلاینده‌ها در پایتخت اعلام کرد.

طبق بررسی‌های به عمل آمده توسط این کمیسیون علاوه بر سه عامل آلاینده‌‌ی هوای تهران یعنی، وسایل نقلیه، عملیات تخریب و ساختمان‌‌ سازی و موتورخانه‌ی ساختمان‌ها؛ وجود اراضی بایر و معادن شن و ماسه که در جنوب غربی شهر واقع هستند، کدورت هوای تهران را در ماه‌های اخیر تشدید کرده و در اغلب ساعات روز غبار زرد رنگ و مه دود در آسمان شهر مشاهده می‌شود.

بنابراین گزارش در ۸۸ روز نخست سال جاری، تعداد روزهای ناسالم حداقل دو برابر افزایش داشته است و حجم ریزگردهای کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون در هوای تهران به سه برابر استاندارد جهانی رسیده است.

به گفته‌ی عضو پزشک شورای شهر، بین غبار زرد رنگ و مه دود موجود در هوای تهران و گسترش بیماری‌های قلبی رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.

«رحمت اله حافظی»، پزشک و رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست شورای شهر تهران گفت که گزارش رسمی مرکز قلب تهران نشان می‌دهد، متناسب با افزایش روزهای آلوده، بیماری‌های قلبی، عروقی و حتی ریوی تنفسی افزایش می‌یابد. ضمن این‌که بین روند افزایشی سقط جنین و آلودگی هوا نیز رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.

وی با توجه به این‌که بخش عمده‌ی آلاینده‌های تهران منشاء داخلی دارد، سریع‌ترین راهکار کنترل آلودگی را تبدیل اراضی بایر و معادن منطقه ۱۸ را به فضای سبز و مراکز تفریحی بیان کرد. به گفته آقای حافظی بخش عمده‌ی غبار ناشی از طوفان مهیب خرداد سال گذشته از خاک همین منطقه منتشر شد.

در سال‌های گذشته به دلیل پدیده‌ی وارونگی هوا، در فصل‌های سرد سال، میزان آلودگی هوای تهران افزایش نشان می‌داد، ولی اکنون میزان آلودگی بالا در روزهای گرم سال و تغییر رنگ آسمان حاکی از بحرانی شدن وضعیت هوای شهر دارد.

اپک‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی