Search
Asset 2

اهواز پایتخت معنوی کتاب

Persian-ET-logo.N

شهر اهواز توانسته است از میان ۱۰ شهر به مرحله نهایی «پایتخت کتاب ایران » راه یابد ولوح تقدیر کمیسون ملی یونسکو را از آن خود کند.

مدیر کل فرهنگ ارشاد اسلامی خوزستان درباره تدابیری که اندیشیده شد تا اهوازبه عنوان پایتخت کتاب معرفی شود می‌‏گوید: «برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی به برگزاری جشنواره‌‏ها‌‏ی ادبی، جشنواره قصه‌‏ها‌‏ی کودکان ونوجوانان جشنواره پدران ومادران قصه‌‏گو پرداختیم حضور چهره‌‏ها‌‏ی محبوب وبانفود نیز یکی از ملاک‌‏هایی است که هیئت داوران این جشنواره برای انتخاب شهر منتخب تأکید داشتند.»

درج شعار‌‏های من کتاب می‌‏خوانم برروی لباس بازیکنان، ساخت شهربازی کتاب ومجموعه فرهنگی شهرکتاب ایده‌‏هایی بود که اهوازرا به عنوان قطب ادبیات وکتاب معرفی کرد.

همچنین رئیس کانون انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران  با استفاده از الگوی «شبکه‌‏های شهر‌‏‌‏ها‌‏ی خلاق» یونسکو  ایده «اهواز شهر خلاق ادبیات ایران» را پیشنهاد کرد. این ایده باعث می‌‏شود نام اهواز در همه دوره ها به عنوان پایتخت معنوی کتاب در ذهن ها باقی بماند.

یونسکو به منظور همکاری بین‌‏المللی میان شهر‌‏ها وتشویق آنها به توسعه همکاری مشترک در خط الویت جهانی دست به ایجاد شبکه شهر‌‏ها‌‏ی خلاق زده است.

از آنجاییکه ایده شهر‌‏های خلاق براین باور استوار است که فرهنگ می‌‏تواند نقش مهمی در نوسازی شهر داشته باشد، شهرهایی که در این زنجیره صنعت خلاق قرار دارند، می‌‏توانند بااشتراک گذاری تجربیاتشان فرصت جدیدی را به شهرها‌‏ی دیگر بدهند.

در این شبکه شهرهای بسیاری در سراسر جهان و در هفت رشته صنعتی خلاق عضو هستند که در ادبیات: ادینبورگ، ملبورن، شهر آیووا، دوبلین، ریکیاویک، نورویچ و در صنعت فیلم برادفورد و سیدنی، در زمینه موسیقی: سویل، بولونیا، گلاسکو، گنت، بوگوتا، در حوزه صنایع دستی و هنر‌های عامیانه: سانتافه، اَسوان، کانازاوا، ایچیون، هانگزو، در حوزه طراحی: بوینس آیرس، برلین، مونترال، ناگویا، کوبه، شنزن، شانگهای، سئول، سنت اِتین، گراتس، پکن، و در محور هنرهای رسانه‌ای: لیون و در زمینه هنر وعلم مربوط به خوراک: پوپایان، چنگدو، اوشترسوند، جئونجو از جمله شهرهایی هستند که پایتخت هستند.

اپک‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی