Search
Asset 2

بازدید گسترده‌‏ی گردشگران داخلی و خارجی از پایگاه ستاره شناسی دامغان

کهکشان (اسکرین‌‏شات/یوتیوب)
کهکشان (اسکرین‌‏شات/یوتیوب)
کهکشان (اسکرین‌‏شات/یوتیوب)

 

پایگاه ستاره شناسی «ورکیان» دامغان، در مدت زمان کوتاهی از آغاز به‌‏کار خود، علاقمندان بسیاری را به‌‏خود جذب کرده است.

این مرکزدر ۵ کیلومتری جنوب دامغان و در مسیر جاده اصفهان واقع است و با قرار داشتن در دل کویر چشم‌‏انداز مناسبی برای رصد ستارگان به‌‏شمار می‌‏آید.

مسئول انجمن علوم و ستاره شناسی استان سمنان، از استقبال بی‌‏نظیر‌علاقمندان نجوم از این پایگاه خبر داده و اظهار داشته: «این مرکز سال گذشته بیش‌‏از ۱۳ هزار نفر بازدید کننده داشت و ۸ گروه از کشورهای آلمان، فرانسه، کره، هند و چین در این پایگاه، ستارگان را رصد کردند.»

به‌‏گفته‌‏ی «محمود خوشنویسان»، موقعیت جغرافیایی مناسب دامغان و آسمان صاف، شفاف و بدون غبار و رطوبت این منطقه، شرایط مناسبی برای رصدهای شبانه در پایگاه ایجاد کرده است.

۴ تیم از دانشگاه صنعتی شریف و یک گروه ۱۱۰ نفره از کوهنوردان استان سمنان، از جمله بازدیدکنندگان اخیر این پایگاه ستاره شناسی بوده‌‏اند و هفته آینده نیز یک تیم از دانشگاه تهران و یک تیم از دانشگاه ساری از امکانات علمی آن بهره‌‏مند می‌‏شوند.

آقای خوشنویسان همچنین با تاکید بر تأثیر این پایگاه در جذب گردشگران خارجی، از حضور یک گروه ۱۵ نفره از آلمان، در ۲۰ آبان‌‏ماه خبر داده است.

پایگاه غیرانتفاعی ستاره شناسی ورکیان، با انواع امکانات نجومی مانند تلسکوپ‌‏های پیشرفته، دوربین‌‏های دوچشمی، ادوات جانبی رصدی نظیر دوربین‌‏های عکاسی و فیلترهای گوناگون رصد اجرام آسمانی، تجهیز شده است.

این مرکز که به کوشش خیر ورکیانی، «دکتر مرتضی ابراهیمی»راه‌‏اندازی شده، علاوه‌‏بر امکانات رصد، دارای کمپ‌‏ها و سویت‌‏هایی برای اسکان گروه‌‏های علمی بازدیدکننده است که با هماهنگی قبلی در دسترس متقاضیان قرار می‌‏گیرد.

اپک‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی