Search
Asset 2

بان کی مون: شاید بتوان ابولا را تا سال آینده مهار کرد

بان کی مون: شاید بتوان ابولا را تا سال آینده مهار کرد  (screenshot/Youtube)
بان کی مون: شاید بتوان ابولا را تا سال آینده مهار کرد (screenshot/Youtube)
بان کی مون: شاید بتوان ابولا را تا سال آینده مهار کرد (screenshot/Youtube)

دبیر کل سازمان ملل متحد می‌‏گوید، اگر واکنش‌‏های جهانی تسریع شود، می‌‏توانیم بیماری مرگبار ابولا را مهار کرده و تا اواسط سال آینده به آن پایان دهیم.

«بان کی مون» که در جمعی از مقام‌‏های سازمان بهداشت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین‌‏المللی پول در واشنگتن سخن می‌‏گفت، اظهار داشته: «نتایج تلاش بین‌‏المللی برای مقابله با ابولا تا این لحظه ناهمگون بوده و به شمار بسیار بیشتری از امدادگران بهداشتی در کشورهای به شدت آسیب دیده نیاز است.»

شیوع این ویروس در گینه، سیرالئون و لیبریا تلفات و آسیب‌‏های فراوانی برجای گذاشته و تاکنون بیش‌‏از ۵۴۰۰ تن در این سه کشور و ده‌‏ها تن دیگر در نیجریه، مالی، آمریکا و اسپانیا جان خود را از دست داده‌‏اند.

آقای بان هشدار داد که اگرچه در بخش‌‏هایی از غرب آفریقا میزان موارد جدید ابتلا رو به کاهش است؛ اما وضعیت کشور مالی همچنان نگران کننده است.

سازمان ملل یک گروه کاری ویژه را برای مقابله با گسترش شیوع ابولا در مالی تشکیل داده و در همین راستا «مارگارت چان»، رئیس سازمان بهداشت جهانی، روز شنبه اول آذرماه، برای بررسی اوضاع به مالی سفر کرده است.

این سازمان شیوع این بیماری کشنده را در عصر جدید بی‌سابقه دانسته است.

به عقیده‌‏ی «آنتونی بنبری»، سرپرست مأموریت سازمان ملل، جهان هنوز فاصله‌‏ی زیادی تا پایان دادن به بحران و شکست این ویروس دارد.

بنبری گفت: «نقطه‌‏ی پایان معلوم نیست. باید به جایی برسیم که دیگر حتی یک مورد ابولا هم وجود نداشته باشد. ابولا بیماری‌‏ای نیست که چند مورد آن را باقی بگذارید و بگویید به اندازه کافی تلاش کرده‌‏اید.»

ابولا از راه تماس مستقیم با مایعات بدن سرایت می‌کند و علائم آن تب همراه خونریزی، ضعف، درد عضلانی، اسهال و استفراغ، اختلال در عملکرد ارگان‌های داخلی و نهایتا مرگ در اثر خونریزی داخلی است.

شیوع این بیماری اکنون به یک فوریت بهداشتی جهانی تبدیل شده و دنیا را در وضعیتی اضطراری قرار داده است.

اپک‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی