Search
Asset 2

به مناسبت سال نوی چینی ۲۰۲۰: افسانه گل نرگس

Year-of-Rat_Annie_Wu-700x420-1-590x354

این گل خوش عطر، نمادی فرخنده از مهربانی و برکت است

در سال موش، برایتان آروزی برکت بی‌‏پایان و خوشبختی داریم (Annie Wu/The Epoch Times)

مردم چین رسم دارند که در سال نوی چینی که معمولا در اواخر ژانویه و اوایل فوریه است، خانه را گل آرایی کنند. در سال ۲۰۲۰ رسوم اصلی سال نو روز ۲۵ ژانویه برگزار می‌‌‌‌‏شود.

شروع شکفتن گل‌‌‌‌‏ها، گذر از سرمای زمستان و نزدیک شدن به بهار، نمادی از سعادت و بخت خوب است. از گل هایی که با سال نوی چینی پیوند خورده‌‌‌‌‏اند، می‌‌‌‌‏توان از ارکیده، شکوفه هلو، بیدمشک، گلایول و نرگس نام برد.

نرگس که معنای نامش در چینی «گل آب همیشه زنده‌‌‌‌‏» نام دارد، از خوشایند‌‌‌‌‏ترین گل هاست؛ به خصوص گل نرگس با گلبرگ‌‌‌‌‏هایی به سفیدی برف.

در جنوب چین و در نزدیکی سال نوی چینی، نرگس‌‌‌‌‏های معطر همه جا در خیابان به چشم می‌‌‌‌‏خورند. در جشن سال نوی چینی که ۱۵ روز به طول می‌‌‌‌‏انجامد، مردم نه تنها از زیبایی و عطر نرگس لذت می‌‌‌‌‏برند، بلکه این گل یادآور افسانه گل نرگس نیز هست.

داستان دو برادر

بنابر افسانه‌‌‌‌‏ها، در زمان‌‌‌‌‏های دور کشاورز ثروتمندی دو پسر داشت و زندگی شان شاد و پر برکت بود. اما پس از مرگ پدر و رسیدن اموال به دو برادر همه چیز تغییر کرد.

برادر بزرگ‌‌‌‌‏ می‌‌‌‌‏دانست که به راحتی می‌‌‌‌‏تواند از برادر کوچک‌‌‌‌‏ سو‌‌‌‌‏استفاده کند؛ برای همین به او گفت: «چون من برادر بزرگ‌‌‌‌‏تر هستم، تمام پول و دارایی‌‌‌‌‏ها به من می‌‌‌‌‏رسد.»

او به برادر کوچک‌‌‌‌‏ تنها یک تکه زمین کوچک شنی خشک داد. با این وجود، برادر کوچک بی هیچ شکایتی آن را پذیرفت.

خوشگذرانی موش‌‌‌‌‏ها در زمین پر از گل، نشانی از سال نوی چینی ۲۰۲۰. امسال سال موش است و نوشته چینی روی عکس می‌‌‌‌‏گوید: «موش طلایی شادی می‌‌‌‌‏آورد.» (Jane Ku/The Epoch Times)

اما زمین برای کشاورزی مناسب نبود و او نتوانست چیزی بکارد. بنابراین مجبور شد برای ادامه زندگی وسایلش را گرو بگذارد و اغلب با برنج و ریشه گیاهان خود را سیر می‌‌‌‌‏کرد. وقتی دیگر چیزی برایش باقی نمانده بود، چندین روز را بی‌‌‌‌‏غذا سر کرد تا جایی که دیگر نمی‌‌‌‌‏توانست گرسنگی‌‌‌‌‏اش را کنترل کند. چاره‌‌‌‌‏ای برایش نمانده بود جز اینکه از برادر بزرگش تقاضای کمک کند.

برادر بزرگ که همه میراث پدر را برای خود برداشته بود، زندگی مجللی داشت. در عمارتی زندگی می‌‌‌‌‏کرد، لباس‌‌‌‌‏های ابریشمی بر تن می‌‌‌‌‏کرد و غذای خوب می‌‌‌‌‏خورد. با این وجود با برادر کوچک ابراز همدردی نکرد. نه تنها کمکی به او نکرد، بلکه او را از خانه بیرون انداخت.

برادر کوچک که دیگر کسی را نداشت، پشت در خانه برادرش به شدت گریست. آنقدر اندوهگین بود که از امپراطور یشم در بهشت درخواست کمک کرد. امپراطور یشم نیز از خدای زمین خواست تا برود و مسئله را بررسی کند.

خدای زمین دریافت که چه اتفاقی رخ داده و به امپراطور یشم گزارش داد. پس از کمی بررسی شرایط، امپراطور یشم به خدای زمین گفت که چندین پیاز از گل نرگس جادویی برای مرد جوان ببرد تا بکارد.

امپراطور یشم گفت که من به این پیاز‌‌‌‌‏ها برکت بخشیده‌‌‌‌‏ام طوری که تنها گلهایی که در زمین این مرد کاشته می‌‌‌‌‏شوند هر سال گل خواهند داد. در هر جای دیگر پیاز‌‌‌‌‏های نرگس تنها یک بار درسال گل می‌‌‌‌‏دهند و برای فصل بعد قابل استفاده نیستند. مردم هر سال از این مرد جوان پیاز نرگس را خواهند خرید.

آسمان به افراد فروتن توجه می‌‌‌‌‏کند

خدای زمین با پیاز‌‌‌‌‏های نرگس به دنیای انسان‌‌‌‌‏ها بازگشت. خود را به شکل مرد پیری درآورد، برادر کوچک را یافت و به او گفت: «آسمان به افراد فروتن توجه می‌‌‌‌‏کند. این پیاز‌‌‌‌‏های گل نرگس را بگیر، آنها را بکار تا برایت ثروت بیاورند.»

خدای زمین پس از آنکه توضیح داد که چگونه این پیاز‌‌‌‌‏ها جادویی هستند در یک چشم به هم زدن ناپدید شد. مرد جوان که زبانش بند آمده بود خالصانه به سوی آسمان دعا کرد و از مهربانی امپراطور یشم قدردانی کرد.

پس از کاشت پیاز‌‌‌‌‏ها، از سرعت رشد گلها متعجب شد. در آنی زمین خشک ماسه‌‌‌‌‏ای پر از گل‌‌‌‌‏های سفید و زرد شد.

گل نرگس سفید در چینی، «لیلی مقدس» نیز نامیده می‌‌‏شود. نرگس در سال نوی چینی، برکت را در سال آینده تضمین می‌‌‏کند. (YimOyuanbellshesn, CC BY-SA 4.0)

با نزدیک شدن سال نوی چینی، بسیاری از مردم برای خرید پیاز‌‌‌‌‏های نرگس نزد او آمدند. مردم گل‌‌‌‌‏های استثنایی و زیبای او را بسیار دوست داشتند وهمانطور که امپراطور یشم گفته بود، مردم بیشتر و بیشتری از او گل می‌‌‌‌‏خریدند و او روز به روز ثروتمند‌‌‌‌‏تر می‌‌‌‌‏شد. در عوض برادر بزرگ ثروتش را از دست می‌‌‌‌‏داد.

با وجود رفتاری که با برادر کوچک شده بود، او هنوز قلبی مهربان داشت و هر سال از پیاز گل‌‌‌‌‏ها به برادرش می‌‌‌‌‏داد تا بکارد. اما هر قدر هم برادر بزرگ از گل‌‌‌‌‏ها خوب مراقبت می‌‌‌‌‏کرد، هرگز گل‌‌‌‌‏هایی به خوبی زمین برادر کوچک در زمینش رشد نمی‌‌‌‌‏کردند.

طی گذشت سال‌‌‌‌‏ها، گل نرگس نماد مهربانی و برکت شد و مخصوصا علاقمندان زیادی در سال نوی چینی میان چینی‌‌‌‌‏ها دارد.

مطالب دیگر:

از دست دادن حافظه کوتاه مدت : علل و راه حل‌ها

نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تحریم اطلاعاتی کشورهایی شدند که با « هوآوی » همکاری دارند

این مرد می‌گوید، همسر مفقود شده‌اش قربانی برداشت اعضای بدن شده است

انتخاب عشق و مهربانی بجای ترس

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی