Search
Asset 2

تاثیراتی که طنین صدا و حرکات بدن در ایجاد ارتباط می‌‏تواند داشته باشد

ارتباطات
(monkeybusinessimages/iStock)
ارتباطات
(monkeybusinessimages/iStock)

از سری مقالات دکتر مجید مجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏نیا

در دوره رمانتیک سیاستمداران، بیشتر از قشر مردم متنفذ بودند. تعداد زیادی از مردم از روستاها و شهرهای کوچک به شهر آمده بودند. مردم روستایی سبک راه رفتن‌شان از دیگران متمایز بود.
اکثر نخبگان جامعه، از افراد با نفوذ و ثروتمند بودند. آن‌ها سیاست‌شان را در سبک لباس پوشیدن و راه رفتن به تصویر می‌کشیدند. پس راه رفتن فیزیکی از روش‌های ارتباطی غیر کلامی‌ است. تمایل به اصلاح حرکات، به تصویر و مفهومی که ما از خود و فرهنگمان داریم، بستگی دارد.

در گذشته‌های دور،تصور بر این بود که کسی که حرکات تند بدنی دارد، تسلط کافی بر حرکات بدنی خود ندارد و فردی بی اراده و ضعیف و ناتوان است. اکنون نیز هر حرکتی که بیش از پیش توأم با احساس باشد، حاکی از آن است که شخص نمی‌تواند خود و احساساتش را کنترل نماید.

به عنوان فردی که تجربه کافی در ارتباطات دارم، باید بگویم که هرچه حرکات بیشتری از خودمان بروز دهیم و این حرکات مختلف و پیچیده باشد، به همان میزان می‌توانیم ارتباط بیشتری با بینندگان یا مخاطبان داشته باشیم. در جامعه مترقی کنونی که باورها بیشتر بر دیدن استوار است، ما در دوران تجدید حرکات زندگی می‌کنیم، هرچند که می‌گویند در برخی مواقع، سکوت جذاب‌تر از هر گفتاری است.

کلام همراه با حرکات، البته کلامی که دارای طنین آهنگ، طرز بیان گفتار و همچنین دارای مکث باشد، می‌تواند بسیار اثر گذار و مؤثر باشد. البته کلام گاهی ناتوان است. حتی در موضوعات مهمی مانند مبارزات انتخاباتی، صدا یکی از عوامل اصلی جذبه است. تحقیقات نشان می‌دهد که صدای خاص می‌تواند حاکی از اعتماد به نفس و اقتدار باشد.

آقای «ژاک بونوم» Jacques Bonhomme یکی از محققان در امر صدا است. وی نمونه‌های متعددی از صدا‌ها را از کسانی که به وی مراجعه کرده‌اند، جمع‌آوردی نموده و آن‌ها را بررسی کرده است تا دریابد چگونه صدا می‌تواند در فرد شنونده جذبه ایجاد کند. وی می‌گوید: صدایی که دهان را به طرف جلو می‌آورد و باعث کشیدگی ماهیچه‌های شنیداری و ماهیچه‌های رکابی می‌شود، یا صدایی که کمی حنجره را تنگ می‌کند، بیانگر افکار روشنفکرانه است. این گونه صداها، باعث می‌شود که احساسات شنونده برانگیخته شود. البته برخی افراد صدایی دارند که در نوع خود آرامش بخش است.

افرادی که از سمت عقب حنجره خود صحبت می‌کنند، صدای بمی دارند؛ مانند صدای مردان روسی. از این گونه صدای مردانه، شور و هیجان احساس می‌شود.

متخصصان صدا می‌گویند که صدای جذاب و گیرا به درجه‌ای از مردانگی و زنانگی افراد بستگی دارد، برای اینکه صدا میزان تستسترون (هورمون مربوط به صفات ثانویه) را نشان می‌دهد.

صدایی که از قفسه سینه خارج می‌شود، دارای طنینی است و می‌تواند صدای اطمینان بخشی برای شنونده باشد وبرخی نیز حاکی از کبر و خودپسندی است… .

ادامه دارد

دکتر مجید مجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏نیا دارای مدرک دکترای تخصصی ارتباطات، کارشناس علوم اجتماعی دانشگاه علامه طبابایی، مدرس، مترجم و پژوهشگر علوم ارتباطات هستند. وی ۲۰ سال تجربه مدیریت در حوزه آموزش و پژوهش در سیستم بانکی و ۱۵ سال تجربه تدریس در دانشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏های ایران را داراست.

در مقالات دیگر از دکتر مجید مجد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏نیا به بحث ارتباطات بیشتر خواهیم پرداخت. 

وب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏سایت ایشان: www.majdnia.ir

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی