Search
Asset 2

تخته سنگِ ۲۵۰ تُنی، قوانین فیزیک را به چالش می‌‌‏کشد

تصویر سنگ بزرگی که به توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا معروف است؛ در ماهابالی پور هندوستان. (Viswa2625/CC BY-SA)
تصویر سنگ بزرگی که به توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا معروف است؛ در ماهابالی پور هندوستان. (Viswa2625/CC BY-SA)

توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا، تخته سنگی بزرگ است که در ماهابالی پورام قرار دارد. ماهابالی، شهری باستانی در یکی از ایالت‌‌‏های جنوبی هند است.

وزن این سنگ بیش از ۲۵۰ تُن تخمین زده شده و ارتفاع آن حدود ۶ متر و قطرش حدود ۵ متر است. این سنگ روی سراشیبی یک تپه که شیبی ۴۵ درجه دارد، قرار گرفته است.

همین‌‌‏که این سنگ غول‌‌‏پیکر روی سطح کوچکی از سراشیبی یک تپه تعادل‌‌‏اش را حفظ کرده، یک جاذبه توریستی است. طوری‌‌‏که نه به سمت پایین تپه سُر می‌‌‏خورد، و نه تلاش برای حرکت دادن‌‌‏اش نتیجه‌‌‏ای دارد؛ اصلا از جایش تکان نمی‌‌‏خورد.

تلاش برای جابجایی سنگ

گفته می‌‌‏شود اولین بارها در دوران پادشاهی «ناراسیم هِوِرمَن»، تلاش‌‌‏هایی برای جابجایی این سنگ صورت گرفت. این پادشاه طی قرن هفتم پس از میلاد مسیح سلطنت می‌‌‏کرد.

به گفته روایت‌‌‏ها، پادشاه می‌‌‏خواست این سنگ الهی را حرکت دهد تا آن را از دسترس مجسمه‌‌‏سازها دور کند. علی‌‌‏رغم نیت خوب او، تخته سنگ ذره‌‌‏ای تکان نخورد و پادشاه از تصمیم خود صرف‌‌‏نظر کرد.

تلاش دیگری که از آن باخبریم به اوایل قرن بیستم برمی‌‌‏گردد. طبق مدارک تاریخی این‌‌‏بار، در ۱۹۰۸، فرماندار شهر مَدرِس بود که می‌‌‏خواست سنگ را از روی تپه تکان دهد. البته به‌‌‏خاطر این‌‌‏که می‌‌‏ترسید مبادا زمانی سنگ پایین بغلتد و شهرِ پایین تپه را خراب کند.

از ۷ فیل برای این کار استفاده شد، ولی سنگ حتی ذره‌‌‏ای از جای خود تکان نخورد.

توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا (Gsreekantan/CC BY-SA)
توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا (Gsreekantan/CC BY-SA)

از ۷ فیل برای این کار استفاده شد، ولی سنگ حتی ذره‌‌‏ای از جای خود تکان نخورد. تا الان ثابت شده که ترس فرماندار بی‌‌‏اساس بوده است؛ چرا که درطول این مدت توپ کَره‌‌‏ای کریشنا حرکتی نکرده است، چه رسد به این‌‌‏که از روی تپه پایین بیفتد. بنابراین شهر از خطر تخریب در امان است.

تاریخچه توپِ کَره‌‌‏ای

کریشنا اساسا برای محلی‌‌‏ها، با نامی خاص شناخته‌‌‏شده بود. یعنی در زبان تامیل- زبان بومی جنوب هندوستان- به آن «وان ایری کال» می‌‌‏گفتند، که به معنای «سنگ خدای آسمان» است. این‌‌‏طور گفته می‌‌‏شود که خدایان بودند که سنگ را در ماهابالی پورام قرار دادند.

توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا در اصل با نام «وان ایری کال» به معنای سنگ خدای آسمان شناخته می‌‌‏شد.

هدف، نشان دادن قدرت خدایان آسمان به ساکنان آن شهر بود.

طبق برخی منابع، یک راهنمای محلی گردشگری، سنگ را به این نام معروف کرد و از آن پس سنگ خدای آسمان با عنوان توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا معروف شد. براساس اسطوره‌‌‏شناسی هندی، خدای کریشنا به عنوان یک بچه، کَره خوردن را خیلی دوست داشت و اغلب یواشکی مُشتی از آن را از ظرف کَره مادرش برمی‌‌‏داشت. از آنجایی‌‌‏که این سنگ غول‌‌‏پیکر در ماهابالی پورام شبیه یک قلنبه کَره است که از دست این خدا افتاده، به آن توپِ کَره‌‌‏ای کریشنا گفتند. از آن موقع با این نام معروف شده است.

عروسک تانجاوور (Alamelu Sankaranarayanan/CC BY-SA)
عروسک تانجاوور (Alamelu Sankaranarayanan/CC BY-SA)

راجاراجا چولا، که حدود اواخر قرن دهم پس از میلاد مسیح تا اوایل قرن یازدهم فرمانروایی کرد از این سنگ الهام گرفت و عروسکی به نام «تانْجاوور» درست کرد. تانجاوور یک اسباب‌‌‏بازی سنتی هندی به شکل کودکی تپلی است که از خاک رُس ساخته می‌‌‏شود. مرکز ثقل و کل وزن این عروسک در پایین‌‌‏ترین بخش مرکزی بدن آن متمرکز است که باعث می‌‌‏شود تا با یک نوسان، حرکتی مداوم شبیه رقص داشته باشد. این اسباب‌‌‏بازی هم مثل توپ کَره‌‌‏ای کریشنا، یکی از جاذبه‌‌‏های محبوب توریستی است.

 

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی