Search
Asset 2

جنگ قدرت در بازار آشفته‎ی بورس چین

سرمایه‎گذاری در‎حال چک کردن ارزش سهام در «فیویانگ» چین. 26 ژوئن 2015. (STR/AFP/Getty images)
سرمایه‎گذاری در‎حال چک کردن ارزش سهام در «فیویانگ» چین. 26 ژوئن 2015. (STR/AFP/Getty images)
سرمایه‎گذاری در‎حال چک کردن ارزش سهام در «فیویانگ» چین. 26 ژوئن 2015. (STR/AFP/Getty images)
سرمایه‎گذاری در‎حال چک کردن ارزش سهام در «فیویانگ» چین. ۲۶ ژوئن ۲۰۱۵. (STR/AFP/Getty images)

هنگ کنگ- برخی‎از تحلیل‎گران بر این باورند که ناآرامی‎های اخیر بازار سهام چین نتیجه‎ی جنگ قدرت است.

درحالی‎که «شی جین‎پینگ»، رهبر حزب کمونیست چین،«لی که‎چیانگ»،نخست‎وزیر و دیگر مقامات چینی، دست به‎کار شدند تا بازار سهام را نجات دهند، «شین‎هوا»، رسانه‎ی دولتی چین، مقاله‎ای با مضمون شکست اقدامات انجام شده منتشر کرد.

این خبر باعث وحشت در بازار سهام چین شد. ظاهراً، شین‎هوا خبر شکست را از‎سوی مقامات چین و بدون رضایت شی جین‎پینگ و لی که‎چیانگ منتشر کرده است.

یکی‎از تحلیل‎گران گفته است که «لیو یونشان»، رئیس سیستم تبلیغاتی چین و وفادار به «جیانگ زمین» رهبر سابق حزب کمونیست و رقیب سیاسی شی، مسئول انتشار این خبر بوده است.

با این‎که نوسانات اخیر بازار سهام بر ثروتمندان هنگ‎کنگی تأثیر زیادی نگذاشته است؛ اما ثروت خالص ثروتمندترین فرد چین تبخیر شده است.

«کریستوفر چونگ»، بیان‎گذار گروه اوراق بهادار می‎گوید، نوسانات بازار سهام باعث سازماندهی مجدد عمده‎ی ثروت نیز شده است. وی گفت که بازار روبه کاهش چین، تأثیری چندانی بر ارزش سهام توسعه‎دهندگان بزرگ هنگ‌‏کنگ نگذاشته است.

ظاهراً، بازار آشفته‎ی چین تنها بر ثروتمندان داخلی تأثیر گذاشته است. چونگ بر این باور است کوچک‎ترین نشانه‎ای از بازار آشفته یا روبه‎کاهش چین، نوسانات شدید را جبران خواهد کرد و باعث سازمان‎دهی مجدد ثروت خواهد شد؛ زیرا تمام دارایی‎های افراد ثروتمند هنگ کنگی بر روی املاک و مستغلات سرمایه‎گذاری شده است و نه صنعت.

«لام هانگ چی»، بنیان‎گذار مجله‌ی اقتصادی در مقاله‎ای بیان کرد که یکی‎از دلایل آشفتگی بازار سهام چین این است که سرمایه‎گذاران سرزمین اصلی چین قضاوت صحیحی ندارند و بر بازار بورس نیز نظارتی وجود ندارد.

وی افزود، لی که‎چیانگ نباید این اقدامات را «نجات بازار سهام» می‎نامید بلکه باید بازار سهام را تحکیم کرده و به اقدامات سوء و اشتباه پایان می‎داد و باعث کاهش فاجعه بازار سهام می‎شد.

هفته‎ی گذشته، «منگ چینگ‎فنگ»، معاون وزیر امنیت عمومی چین، تیمی را برای بازرسی کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین رهبری کرد تا فعالیت‎های غیرقانونی در معاملات سهام را شناسایی کند.

پیش‎تر، اپک‎تایمز انگلیسی گزارش داد که فعالیت کمیپن ضد فساد « شی جین‎پینگ» به بخش اقتصادی رسیده است و این کمپین به تنظیم عمده‎ی سیاست‎های اقتصادی و سازماندهی مجدد ثروت خواهد پرداخت.

بسیاری از شرکت‎ها و مقامات چینی که با جناح جیانگ زمین در ارتباط بودند به‎تدریج پاک‎سازی شدند و بسیاری از کارمندان و مقامات تغییر خواهند کرد. به‎منظور تصمیم‎گیری صحیح، سرمایه‎گذاران داخلی و خارجی چین باید از آخرین تحولات سیاسی چین با‎خبر شوند.

اپک‎تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‎شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی