Search
Asset 2

خروج از فیسبوک ممکن است شما را شادتر کند

فیسبوک
(Prykhodov/iStock)
فیسبوک
(Prykhodov/iStock)

اوایل امسال مارک زوکربرگ در مورد فیسبوک اعلام کرد که در طول یک روز بیش از یک میلیارد نفر از شبکه اجتماعی بازدید کرده بودند.

این یک آمار فوق‌‌العاده چشمگیر و وحشتناک است که یک سؤال مهم را در ذهن برمی‌انگیزد، آیا این‌که هر بار فرصتی پیدا می‌کنیم، جدول زمانی و اخبار فیسبوک را مرور می‌کنیم، در واقع باعث نمی‌شود که غمگین شویم؟

شاید شما در یک مرحله‌ این سؤال را از خود پرسیده‌ باشید که چه اتفاقی می‌افتد اگر فیسبوک خود را به مدت یک هفته غیرفعال بکنید؟ یک مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است کمتر دچار استرس شوید و احساس شادتری پیدا کنید.

مؤسسه تحقیقات شادی مطالعه‌ای را با ۱۰۹۵ کاربر فیسبوک در دانمارک هدایت کرد تا ببیند چگونه شبکه اجتماعی ممکن است خلق و خوی آنان را تحت تأثیر قرار داده باشد. مطابق گفته کوارتز، محققین دریافتند که بیش از ۹۴ درصد شرکت‌کنندگان، روزانه از فیسبوک بازدید کردند.

آنان سپس افراد را به دو گروه تقسیم کردند؛ یک گروه برنامه معمول زندگی خود را با چک کردن مرتب فیسبوک ادامه داد؛ درحالی‌که از گروه دیگر خواسته شد که فیسبوک را به طور کامل از زندگی خود حذف کند.

بعد از یک هفته این گروه مجدداً تشکیل شد، و مؤسسه تحقیقات خوشحالی دریافت که ۸۸ درصد افرادی که از فیسبوک خارج شده بودند گفتند که احساس «شاد»ی دارند؛ درحالی‌که تنها ۸۱ درصد کاربران فیسبوک چنین احساسی داشتند. کاربران فیسبوک همچنین به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از افرادی که با خروج از فیسبوک به خود استراحت داده بودند، دچار استرس می‌شدند؛ همچنین ۵۴ درصد اعضای این گروه می‌گفتند که نگران هستند، در مقایسه با ۴۱ درصد اعضای گروه بدون فیسبوک.

البته باید پذیرفت که این تحقیق، علمی‌ترین مطالعه‌ای نیست که تاکنون در این زمینه منتشر شده است. می‌توانیم فرض کنیم که شرکت‌کنندگان از قبل می‌دانستند که محققین به دنبال چه چیزی هستند، که تعیین‌کننده پاسخ آن در مورد این سؤال که چه احساسی دارند می‌شد. با این حال من می‌توانم شواهد خود را ارائه دهم و بگویم که زمانی که عزم خود را جزم کردم و حساب فیسبوک خود را به مدت یک ماه در سال ۲۰۱۲ غیرفعال کردم، به طور محسوسی آرامش بیشتری پیدا کردم.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی