Search
Asset 2

دیدگاه «ویسنته فاکس» درباره آینده مکزیک

«ویسنته فاکس»، رئیس جمهور سابق مکزیک در مرکز مطالعاتی فاکس در مکزیک. ۴ اوت ۲۰۱۵
دیدگاه «ویسنته فاکس» درباره آینده مکزیک

اقدامات ویسنته در احیای دوباره اقتصاد مکزیک و مشکل بحث‎برانگیز مواد مخدر این کشور در مرکز مطالعاتی فاکس

«ویسنته فاکس»، رئیس جمهور سابق مکزیک در مرکز مطالعاتی فاکس در مکزیک. ۴ اوت ۲۰۱۵
«ویسنته فاکس»، رئیس جمهور سابق مکزیک در مرکز مطالعاتی فاکس در مکزیک. ۴ اوت ۲۰۱۵. (Seth Hirsch/EPOCH TIMES)

سانفرانسیسکو دل ریکون، مکزیک- مردم مکزیک به‌‏شدت به سیاست‌‏مداران خود مشکوکند و تصور می‌‏کنند بیش‌‏تر آن‌‏ها حتی رئیس‌‏جمهور‎های قبلی فاسد هستند. اما با پرسش از برخی‎از آن‎ها، اکثرشان معتقدند که «ویسنته فاکس» این‌‏گونه نیست.

فاکس، در‌‏مدت ریاست جمهوری خود بین سال‌‏های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶، بسیار محبوب بود. در‌‏واقع وی اولین رئیس‌‏جمهوری بود که از حزبی غیر از حزب نهادی انقلابی که بعد از ۷۱ سال حکومت، غرق در فساد شده بود، انتخاب شد.

او در طول مدت ریاست جمهوری خود از رهبران سوسیالیت آمریکای لاتین دوری کرد و به‌‏دنبال همکاری نزدیک با ایالات متحده در زمینه مسائل اقتصادی و امنیتی بود.

وی اظهار داشت: «من همیشه به اقتصاد آزاد باور دارم و معتقدم که یک ساختار مستحکم و خوب سیاست عمومی می‌‏تواند باعث ایجاد انگیزه در کسب و کار شود.» تولید ناخالص داخلی مکزیک در زمان تصدی او، ۳۰ درصد افزایش یافت.

بعد از آن‌‏که در سال ۲۰۰۶ دوره انتصابش به‌‏پایان رسید، مرکز مطالعاتی فاکس را راه‌‏اندازی کرد. این مرکز که یک کتابخانه ریاست جمهوری و مرکز آموزشی است، در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کودکان و رهبران تجاری کمک کرده است.

اپک تایمز در مصاحبه‌‏ای از فاکس درباره رقابت اقتصادی مکزیک، رسالت و فواید مرکز فاکس و همچنین راه‌‏حل مکزیک برای مشکل مواد مخدر این کشور پرسید.

اپک تایمز: شما همیشه با ایالات متحده روابط نزدیک‌‏تری داشته‌‏اید تا کشورهای امریکای لاتین. چرا؟

ویسنته فاکس: من همیشه حامی بازار بوده‌‏ام؛ همیشه به اقتصاد آزاد باور داشته‌‏ام و معتقدم که یک ساختار مستحکم و خوب سیاست عمومی می‌‏تواند باعث ایجاد انگیزه در کسب و کار شود.

بنابراین وقتی کشورهایی مثل ونزوئلا، اکوادور و یا آرژانتین را با سیاست‌‏های عوام‌‏فریبی و پوپولیسمی آن‌‏ها می‌‏بینم، آن‌‏چه که می‌‏توانم مشاهده کنم، آینده‌‏ای بسیار منفی و بدبینانه برای اقتصاد و ملتشان است.

امروز در جهان لازم نیست یک نابغه باشید تا بفهمید که معامله و تجارت با کشورهایی با مقررات انضباطی و متغیرهای بنیادین اقتصادی به‌‏همراه نگرش دوستانه میان بخش دولتی و خصوصی می‌‏تواند با ایجاد شغل و ثروت شود.

به همین دلیل است که من همیشه از ایالات متحده حمایت کرده‌‏ام.

و تقریباً هر ملت موفق، بسیار عمل‌‏گرا و واقع‎بین خواهد بود. آن‌‏ها درباره شغل، سرمایه‌‏گذاری، ثروت، آموزش و پرورش و سلامت صحبت می‌‏کنند. فکر می‌‏کنیم ما در آمریکای لاتین زمان زیادی را برای بحث درباره ایدئولوژی‌‏ و سرمایه‌‏داری، کمونیسم و راست و چپ صرف کرده‌‏ایم.

چیزی که مردم از دموکراسی و از دولت انتظار دارند، اشتغال‌‏زایی، درآمد بهتر، یک مدرسه خوب برای کودکان، سلامتی برای خانواده‌‏ و نظارت و حفاظت از محیط زیست است. به همین دلیل است که باید ایدئولوژی را فراموش کنیم.

به‌‏نظر من، ما زمان زیادی را صرف بحث درباره ایدئولوژی در امریکای لاتین کرده‌‏ایم.

اپک تایمز: دلایل پشت پرده احیای دوباره اقتصاد مکزیک به‌‏ویژه در‌‏مقایسه با چین چیست؟

ویسنته فاکس: سرمایه‌‏ها و آن شرکت‌‏های تولیدی که ۱۰ سال پیش از مکزیک به چین رفتند، اکنون در‌‏حال بازگشتند. این به این دلیل است که چین اکنون پرهیزنه‎تر شده و مانند گذشته بهره‌‏وری ندارد. مکزیک چه مزیتی دارد؟

دلیل اول توافق‌‏نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی (NAFTA) است. NAFTA یک عنصر کلیدی در این رقابت است. اقتصاد مکزیک به‌‏خاطر ذخیره پول از‌‏طریق عوارض و مالیات بهبود یافته است. بنابراین NAFTA بسیار مهم است.

در‌‏واقع، هنگامی که NAFTA، ۲۰ سال پیش آغاز شد، شکاف میان درآمد خانواده‌‏ها و کارگران در ایالات متحده و مکزیک ده برابر بود. یعنی شما در مکزیک ۱ دلار درآمد داشتید و با خارج شدن از مرز و در آمریکا ۱۰ دلار کسب درآمد می‌‏کردید. این موضوع پدیده مهاجرت و مسائل مربوط به آن را توضیح می‌‏دهد.

امروز به‌‏جای ده به یک، این فاصله ۵ به یک شده است. می‌‏توانم حدس بزنم که در آینده، شاید در نسل بعد یعنی ۲۰ تا ۲۵ سال بعد از هم‌‏اکنون، این شکاف صفر شود.

این وضعیت میان کانادا و امریکا، یک به یک است. سپس این مشکلات را در نزدیکی مرز حل می‌‏کنید. هر دو اقتصاد از این موضوع نفع می‌‏برند. بنابراین NAFTA، یک عامل کلیدی است که چین با ایالات متحده که بزرگ‌‏ترین بازار جهان است، ندارد.

دلیل دوم، در واقع هزینه‌‏های لجستیکی و محاسباتی است. بردن یک وسیله نقلیه تولید شده در مکزیک به ایالات متحده به‌‏هیچ عنوان شبیه بردن آن از چین به امریکا نیست. هزینه‌‏ی محاسباتی در مورد مکزیک و ایالات متحده بسیار پایین است.

در‌‏نهایت، عامل مهم دیگر مناطق زمانی است؛ زیرا برای مدیران و شرکت‌‏های بزرگ که به کشورهای دیگر سفر می‌‏کنند، کم‌‏هزینه بودن سفر بسیار مهم است.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی