Search
Asset 2

سه تکنولوژی جدید که می‌‏تواند سبک زندگی ما را تغییر دهد

fish
فروشنده در حال وزن کردن ماهی در بازاری در مانیل. اکتبر، ۲۰۱۵ (Jay Directo/AFP/Getty Images)
fish
فروشنده در حال وزن کردن ماهی در بازاری در مانیل. اکتبر، ۲۰۱۵ (Jay Directo/AFP/Getty Images)

در هفته های منتهی به کنفرانس تغییرات اقلیمی در پاریس، علاوه بر نشستِ نمایندگان برای رسیدگی و بررسی طرح های پیشنهادی در مورد اقلیم، دانشمندان و محققان نیز به صورت قابل توجهی تکنولوژی‌‏های جدید در زمینه انرژی پاک را برای دستیابی به انرژی ارزان‌‏تر و مؤثرتر و کاهش گاز دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای تست می کنند و بهبود می بخشند.

اگرچه هنوز این مسئله که آیا افزایش دی اکسید کربن باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌‏شود یا به آن کمک میکند قابل بحث است، دولت‌‏مردان از گوشه کنار دنیا بیلیون ها دلار برای پیدا کردن راه حل هایی به منظور دستیابی به انرژی پاک سرمایه گذاری و خرج می‌‏کنند. ایالات متحده طی در سال های اخیر بالای ۱۵۰ بیلیون دلار برای انرژی خورشیدی و دیگر پروژه‌‏های مرتبط با انرژی‌‏های طبیعی خرج کرده است. این اطلاعات از بانک اطلاعاتی انستیتو بروکینگز که یک کمپانی غیر انتفاعی است گرفته شده است.

طی چند سال اخیر تجربه راه‌‏اندازی تعدادی نیروگاه خورشیدی و بادی به‌‏دست آمده است و مردم در بهبود انرژی خورشیدی و بادی، اختراعات مرتبط و سوخت پاک نیز سهیم بوده‌‏اند. اما می‌‏توان گفت در میان تمامی اختراعات دنیای پاک و تکنولوژی‌‏های دوست‌‏دار محیط زیست، این سه اختراع جزء بهترین اختراعات نسل جدید هستند:

۱.شستشوی آلودگی جیوه از محیط

یکی از دانشمندان و اساتید دانشگاه فلیندِر در استرالیا خلاصه‌‏ای از یک تحقیق که به زودی منتشر می‌‏شود را به طور خصوصی نمایش داد. این تحقیق نشان می دهد چگونه روغن به‌‏دست آمده از پوست پرتقال یا محصولات زائد دیگر می‌‏تواند جیوه را از منابع آب شما پاک کند.

جاستین کلارک در مقاله‌‏ای که به همراه گروهی از همکارانش در سایت ILFScience.com منتشر کرد از یک ماده جدید که از ترکیب گوگرد، محصولات زائد صنعت نفت و لیمونن«نوعی هیدروکربن به فرمول C10 H16» که در روغن پوست پرتقال و دیگر مرکبات یافت می‌‏شود پرده برداری کرد.
این ماده می تواند بیش از ۵۰٪ جیوه موجود در آب را فقط در یک‌‏بار واکنش از بین ببرد. جیوه سم بسیار خطرناکی برای رشد جنین است. یکی از راه‌‏های اصلی ورود آن به بدن از طریق خوردن ماهی است.

fish
ماهی های در حال شنا در خلیج کوچک پورتوفینو در کشور ایتالیا. ۸، سبتامبر، ۲۰۱۵ (Olivier Morin/AFP/Getty Images)

طبق گزارش کلارک، انسان از زمان انقلاب صنعتی تا به امروز باعث افزایش ۱۰ درصدی غلظت جیوه در اقیانوس‌‏ها شده است. منابع آب توسط فعالیت‌‏هایی همچون تولیدات، معادن، استخراج نفت و گاز و تولید برق، آلوده به جیوه شده است.

۲.سیستم های تصفیه آب که توسط انرژی خورشیدی کار می کنند

محققین در دانشگاه اِم.آی.تی آخرین اختراع خورشیدی خود را در دل جنگل‌‏های شبه جزیره یوکاتان در مکزیک امتحان کردند. یک روستای دور افتاده به نام لَمَنکالونا دو سال پیش برای اولین‌‏بار شانس خود را امتحان کرد و مجهز به سیستم‌‏های تصفیه آبی خورشیدی شد و امروز این سیستم‌‏ها در حال کار کردن بدون هیچ‌‏گونه عیب و نقصی هستند. این سیستم مجهز به دو پانل خورشیدی است که ابتدا نور خورشید را به الکترسیته تبدیل می‌‏کند و توسط آن مجموعه‌‏ای از پمپ‌‏های فشار فعال می شوند. در مرحله تصفیه یا همان اسمز معکوس پمپ ها آب را از غشا نیمه متخلخل می گذرانند.

 

 

این اختراع می تواند آب چاه و آب باران جمع آوری شده را تصفیه کند و قادر به تولید ۱۰۰۰ لیتر آب تصفیه شده در روز برای ۴۵۰ ساکن آن روستا است.

۳.لنزهای طبی مخابره‌‏ای که توسط انرژی خورشیدی کار می کنند

اخیرا ثبت اختراع لنزهای طبی مخابره‌‏ای که توسط انرژی خورشیدی کار می کند، به شرکت گوگل اهدا شد. این لنزها می‌‏توانند با کامپیوترها ارتباط برقرار کنند و داده‌‏ها و اطلاعات بیولوژیکی در مورد فردی که این لنزها را در چشم خود قرار داده، از قبیل دمای بدن و میزان الکل موجود در خون را توسط تکنولوژی تِک اینسایدر جمع آوری کنند.

این لنزها به سنسورهای ردیاب عکس و سلول‌‏های خورشیدی مجهز هستند. این امر باعث می‌‏شود انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین کنند و قادر هستند چندین وظیفه را به طور همزمان و مداوم اجرا کنند.

پروژه این لنزها برای اولین‌‏بار در سال ۲۰۱۴معرفی شد که در آن‌‏ها از یک تراشه کوچک و بی‌‏سیم و یک حسگر کوچک گلوکز برای اندازه گیری سطح گلوکز در اشک استفاده شده بود. اما در حال حاضر سنسورها احتمالا می‌‏توانند ماده‌‏های حساسیت‌‏زایی همچون چمن یا گرده درختان، شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار و ترشحات کنه را تشخیص دهند.

اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد، اما تحقیقات به ثبت رسیده نشان می دهند که لنزها به شخص این امکان را می‌‏دهند تا بارکدها را بخواند و برای شناسایی اجسام از آن استفاده کند.

اپک‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی