Search
Asset 2

سه قبر دو هزار ساله در مصر کشف شدند

(Facebook/Egypt Ministry of Antiquities)
(Facebook/Egypt Ministry of Antiquities)
(Facebook/Egypt Ministry of Antiquities)

باستان شناسان در مصر موفق به کشف قبر‌‌‏هایی ۲ هزار ساله حین حفاری در منطقه الکمین الصحراوی، حدود ۱۹۰ کیلومتری جنوب قاهره، در نزدیکی رود نیل و شهر سمالوط، شدند.

وزیر آثار باستانی مصر روز سه شنبه اعلام کرد که سه مقبره متعلق به زمان پس از مرگ اسکندر مقدونی، با قدمت ۲ هزار سال را باز می‌‌‏کنند.

پس از حفاری، کارگران با مجموعه‌‌‏ای از تابوت‌‌‏ها در اشکال و اندازه‌‌‏های مختلف و با قطعاتی از خاک رس روبرو شدند. مقبره‌‌‏ها به دودمان ۲۷ام  رومی-یونانی، در اواخر دوره بطلمیوسی مرتبطند.

مطالب دیگر:

به‌‌‏دنبال جسد برادر در نمایشگاهی جنجالی

«ایمان اشماوی»، رئیس بخش آثار باستانی مصر گفت: «اشکال و اندازه‌‌‏های مختلف مقبره‌‌‏ها مورد توجه است. این واقعیت نشان می‌‌‏دهد که این منطقه گورستانی بزرگ برای مدت زمانی طولانی بوده است.»

اشماوی این کشف را «بسیار مهم» توصیف کرد؛ زیرا اسرار باستان شناسی بخش الکمال الصحراوی را نشان می‌‌‏دهد .این کشف همچنین به حفاری قبلی، کشف حدود ۲۰ مقبره با معماری مشابه که در طول زمان گسترده شده، کمک کرده است.

علی البکری، سرپرست مأموریت حفاری این سایت، گفت که سه قبر جدید، با طرحی متفاوت از قبرهایی است که پیش از این کشف شد‌‌‏ه است.

(Facebook/Egypt Ministry of Antiquities)

نخستین آرامگاه به صورت عمودی با ستون‌‌‏های حکاکی شده سنگی و حاوی اتاقی با چهار تابوت است. تابوت‌‌‏ها به شکل انسان طراحی شده‌‌‏اند.

دومین آرامگاه شامل دو اتاق است که یکی حاوی دو تابوت و دیگری حاوی یک تابوت چوبی است. همچنین شش گودال برای دفن مرده و یکی برای یک کودک کوچک، از اکتشافات مهم این حفاری بوده است.

البکری گفت: «این اولین بار است که یک قبر کودک در سایت الصحراوی کشف شده است.»

کار حفاری در سومین آرامگاه در حال انجام است، اما مطالعات مربوط به استخوان‌‌‏های یافت شده در مقبره‌‌‏های دیگر برای محققان درک ماهیت کشف را امکان پذیر می‌‌‏کند.

استخوان‌‌‏های بررسی شده مربوط به مردان، زنان و کودکان در سنین مختلف است که نشان می‌‌‏دهد این آرامگاه بخشی از یک گورستان بزرگ در یک شهر بزرگ است و نمی‌‌‏تواند مربوط به یک پادگان نظامی، که احتمالا شامل استخوان‌‌‏های منحصر به فرد و مردان یک سن مشابه است، ‌‌‏باشد.

(Facebook/Egypt Ministry of Antiquities)

این سایت از سال ۲۰۱۵ تحت حفاری بوده است. تیم امسال برای اولین بار مجموعه‌‌‏ای از پنج تابوت با اشکال و اندازه‌‌‏های مختلف و تابوت‌‌‏های چوبی را کشف کرده است.

وزیر آثار باستانی درباره این کشف گفت: «آثار کشف شده در حال بررسی هستند تا اسرار بیشتری را نشان دهند.»

مطالب دیگر:

سی؛ روایتی از شکوه شاهنامه و اساطیر ایران‌زمین (به همراه تصاویر)

آسیا در زیر آب : چگونه زندگی ۱۳۷ میلیون نفر در معرض خطر است !

تعداد کوسه‌های جهش یافته دوسر دراقیانوس‌‌‌ها در حال افزایش است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی