Search
Asset 2

طب سنتی چین: عصبانیت و عنصر چوب

anger
Shutterstock*
anger
Shutterstock*

عصبانیت؟

همه ما گاهی اوقات عصبانی میشویم، مگر نه؟ من که خشمگین می‌شوم و مطمئن هستم خیلی از شما هم زمان‌های زیادی بوده که خشم داشتید. عصبانیت به شما صدمه می‌زند و بیشتر مواقع به عنوان یک احساس غیرقابل قبول درنظر گرفته می‌شود. اما طب سنتی چینی نگاه دیگری به عصبانیت دارد.

تئوری باستانی پنج عنصر در طب چینی می‌گوید هر یک از پنج عنصر به احساس خاصی ارتباط دارد. احساس مربوط به عنصر چوب، خشم است.عنصر چوب در عین حال عنصر مربوط به بهار هم هست و شرایط را برای تفکر درباره زمان حال مناسب و مهیا می‌کند.

چوب مثال خوبی برای انرژی رشد و تغییر است و زمانی که انرژی از آن می‌گذرد امکان پیشرفت و تحول و حرکت درونی و بیرونی را فراهم می‌آورد. در بهار انرژی بیشتری برای کار روی پروژه‌ها داریم، برای همین هم هست که در این زمان خانه تکانی را انجام می‌دهیم. بهار زمان خوبی برای کار کردن روی موانع و بن‌بست‌ها و انسداد‌هاست. می‌خواهیم چیزها را جابه‌جا کنیم پس می‌توانیم به همه این انرژی عظیم دسترسی داشته باشیم. بهار زمانی برای دست به عمل زدن، تغییر و نوزایی است.

از سوی دیگر، در زمان محدودیت و بی ثمری، چوب انرژی ناامیدی، خشم و فشار است. همانند عنصر چوب، عصبانیت می‌تواند ما را سخت و غیر‌قابل انعطاف کند، همانند درختی که درمقابل بادی قوی به جای خم شدن و تاب خوردن، محکم و ثابت می‌ایستد.

پس از عنصر چوب چه چیزی می‌توانیم یاد بگیریم؟ اینجا کلید کار در انعطاف‌پذیری است. اگر خودمان را خیلی خشک بگیریم، می‌شکنیم و فرو‌می‌ریزیم. اگر هم خیلی شل و لرزان و لق باشیم، مثل درختی که خوب ریشه ندوانده، رشدی نخواهیم داشت و ظرفیت واقعی برای تغییر وجود ندارد. لذا تعادل طبیعی و سالم در این است که در حین درگیری و مشغول بودن، منعطف باقی بمانیم. از آنجاییکه عنصر چوب تبلوری از انرژی رشد است، درعین حال به چشم‌انداز، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و مخصوصا تغییرات خلاق هم مربوط می‌شود، تلاش کنیم که مُصر باشیم (نه عصبانی)، انعطاف‌پذیر باشیم (نه خشک)، و از افراد و پروژه‌های مهم در زندگی‌مان چشم برنداریم.

پنج عنصر، عنصر چوب
چوب تبلوری از انرژی رشد، تغییر و پیش‌برد است (Shutterstock*)

در طب سنتی چینی عناصر به اعضای بدن مربوط هستند. عنصر چوب نمایانگر کبد و کیسه صفرا است. عملکرد کیسه صفرا به عنوان معمار و سازنده اصلی چشم‌انداز آینده ما درنظر گرفته می‌شود. کبد مرکز برنامه‌ریزی درازمدت و استراتژیک است. تصور بر این است که کیسه صفرا مرکزی برای قدرت تصمیم‌گیری و قضاوت خردمندانه است. با عملکرد کبد و کیسه صفرا، می‌توانیم برنامه‌ریزی و انتخاب کنیم، امکانات آینده‌ای جدید را با خرد گذشته درهم می‌آمیزیم، و در نتیجه می‌توانیم مسیر شفاف و مناسب را انتخاب کنیم.

اپک‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‏شود.

اخبار مرتبط

1 دیدگاه دربارهٔ «طب سنتی چین: عصبانیت و عنصر چوب»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی