Search
Asset 2

عفو ​​بین‌الملل خشونت پلیس هنگ کنگ علیه معترضین را محکوم کرد

برخورد خشونت‌بار پلیس هنگ‌کنگ با تظاهرکنندگان – ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ (Dale De La Rey/AFP/Getty Images)
برخورد خشونت‌بار پلیس هنگ‌کنگ با تظاهرکنندگان – ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ (Dale De La Rey/AFP/Getty Images)
برخورد خشونت‌بار پلیس هنگ‌کنگ با تظاهرکنندگان – ۱۲ ژوئن ۲۰۱۹ (Dale De La Rey/AFP/Getty Images)

سازمان عفو ​​بین الملل با بررسی ویدئوهای منتشر شده در خصوص تظاهرات مردم هنگ‌کنگ، پلیس هنگ کنگ را متهم کرده است که در روز ۱۲ ژوئن اقدام به « استفاده غیرضروری و بیش از حد از زور » با به کار بردن گاز اشک‌آور، باتوم و گلوله‌های پلاستیکی کرده است و به این شکل منجر به آسیب رساندن به آنان شده است.

در روزهای گذشته در هنگ کنگ تظاهرکنندگان در چندین تجمع عظیم میلیونی و با پوشیدن لباس‌های سیاه، نگرانی خود را درباره افزایش نفوذ چین به هنگ‌کنگ مطرح کردند و خواستار لغو لایحه استراداد مظنونان به چین شدند. چراکه این نگرانی وجود دارد که چین با این لایحه، مخالفان سیاسی خود را هدف قرار دهد.

روز ۱۲ ژوئن، معترضان مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند و برخی از آنان تلاش داشتند وارد ساختمان شوند که با برخورد خشن پلیس مواجه شدند و در نتیجه حدود ۸۰ تن مجروح شدند.

عکس ها و فیلم‌های متعدد گرفته شده از آن روز به طور گسترده‌ای در اینترنت پخش شده است که نشان دهنده شلیک مکرر گاز اشک‌آور توسط پلیس، و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت جمعیت است. این واکنش پلیس خشم عمومی مردم را برانگیخته است.

سازمان عفو بین‌الملل پس از تجزیه و تحلیل فیلم‌ها نتیجه گرفته است که پلیس هنگ کنگ « اصول اساسی استفاده از زور و سلاح‌های گرم توسط مأموران انتظامی » را نقض کرده است.

این سازمان در گزارشی اظهار داشت که ۱۴ نمونه استفاده پلیس از گلوله‌های لاستیکی، اسپری فلفل، و یا باتوم دیده شده است که هرگز نباید برای برخورد با تظاهرکنندگان استفاده شود، بلکه باید در خصوص برخورد با موارد خشونت‌بار استفاده شود.

عفو بین‌الملل معتقد است این اقدام غیرقانونی پلیس می‌تواند منجر به صدمات جسمی شدید مردم و یا حتی مرگ آنان شود. پلیس گفته است که در مجموع ۳۲ نفر را بازداشت کرده است.

روز ۱۵ ژوئن، درنتیجه اعتراضات فراگیر، مقامات هنگ کنگ اعلام کردند که لایحه استرداد را فعلاً متوقف کرده‌اند، اما تظاهرکنندگان خواهن لغو کامل آن هستند. آنها همچنین خواستار آزاد شدن  بازداشت‌شدگان، بررسی رفتار خشونت‌بار پلیس و نیز استعفای خانم کاری لام، رهبر هنگ‌کنگ شده‌اند.

روز ۲۱ ژوئن، پس از آنکه ضرب‌العجل تظاهرکنندگان به حکومت پایان یافت، و آنان پاسخی درخواست‌های خود را دریافت نکردند، معترضین مجدداً به خیابان‌ها آمدند و ساختمان فرماندهی پلیس و نیز دیگر ساختمان‌های مهم حکومتی را محاصره کردند. با شروع روز ۲۲ ژوئن آنها همچنان در آن محل‌ها حاضر بودند.

جنبش حقوق بشر مدنی، هماهنگ‌کننده این تجمعات، برای روز ۲۶ ژوئن فراخوان تظاهرات دیگری را صادر کرده است.

در یک پست فیس بوک در ۲۱ ژوئن نیز گروه‌هایی از مردم هنگ کنگ با درخواست برگزاری تظاهرات در روز ۲۸ ژوئن، خواهان تحت فشار گذاشتن بیشتر کاری لام و دولت هنگ کنگ شدند.

مطالب دیگر:

حمایت مردم تایوان از تظاهرات هنگ‌کنگی‌ها علیه قانون استرداد

عذرخواهی رهبر هنگ کنگ در نتیجه تظاهرات میلیونی مردم

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی