Search
Asset 2

مخترعین باتری موبایل برندگان جایزه نوبل شیمی شدند

(Naina Helen Jama/TT News Agency/via Reuters )
(Naina Helen Jama/TT News Agency/via Reuters )
(Naina Helen Jama/TT News Agency/via Reuters )

سه دانشمند مخترع باتری‌های لیتیومی قابل شارژ برنده امسال نوبل شیمی شدند. این باتری‌ها که به آسانی در جیب جا می‌شود، بدون نیاز سوخت‌های فسیلی که باعث تحولی در فناوری اطلاعات شدند.

کمیته نوبل گفت باتری های لیتیوم یونی از زمانی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ وارد بازار شدند، زندگی ما را متحول کرده‌اند. آنها پایه و اساس یک جامعه بی سیم و بدون سوخت فسیلی را پایه گذاری کرده اند و بزرگترین فایده برای بشر هستند.

به این ترتیب جان گودنف آمریکایی در سن ۹۷ سالگی پیرترین برنده جایزه نوبل شد. به گفته وی، او انتظار نداشت که جایزه نوبل را بدست آورد، اما از دریافت آن بسیار خوشحال است. او افزود زندگی پر از شگفتی است.

دو تبعه بریتانیایی و ژاپنی نیز در کنار این دانشمند آمریکایی به خاطر فعالیت‌هایشان در زمینۀ توسعۀ باطری‌های لیتیوم – یون برنده جایزه نوبل شیمی شدند. جایزه‌ای که در اصل به کاهش وابستگی جامعه به انرژی‌های فسیلی داده شد.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در این باره اظهار داشت که باطری‌های لیتیوم-یون دگرگونی بزرگی در زندگی انسان ها به وجود آورده و تقریباً در همه جا از تلفن‌ها و رایانه‌های همراه گرفته تا خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد افزوده است که این باطرهای سبک، قدرتمند که قابلیت بارگیری مجدد را دارند قادرند در عین حال مقادیر قابل توجه ای انرژی خورشیدی و بادی را در خود ذخیره کنند و به این ترتیب مسیر یک جامعۀ بی نیاز از انرژی های فسیلی را هموار سازند.

مطالب دیگر:

تأثیر سیاست خارجی کانادا، در انتخابات پیش روی این کشور

خوردن راهی برای متعادل کردن هورمون‌ها است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی