Search
Asset 2

مریخ نورد ناسا عکس‌های بسیار زیبایی از سیاره سرخ ارسال کرد

(NASA/JPL-Caltech/MSSS)
(NASA/JPL-Caltech/MSSS)
(NASA/JPL-Caltech/MSSS)
(NASA/JPL-Caltech/MSSS)

 

به تازگی مریخ نورد کیوریا سیتی ناسا، عکس‌های رنگی و منحصر بفردی از سیاره سرخ مریخ مخابره کرده است، که جزئیاتی از تاریخ زمین شناسی در این سیاره را آشکار می‌کند.

این مریخ نورد، در حالی که در منطقه «موری باتس»، در حال کاوش بود، عکس‌هایی از برخی صخر‌ها و دهانه‌های آتشفشانی گرفت.

«آشوین واسوادا»، از دانشمندان مرکز کنترل و برنامه‌ریزی کاوشگر کیوریا سیتی طی مصاحبه‌ای خبری گفت :«تیم علمی کاوشگر، از اینکه در سطح مریخ در منطقه‌ای پا گذاشته، که شبیه بخشی از صحرایی در جنوب غربی آمریکاست، بسیار هیجان زده است.»

به گفته ناسا، تپه‌هایی با سطح فوقانی مسطح و تپه‌های وسیع و منفرد با قله مسطح و دامنه‌های پرشیب، که سطح آنها در حال افزایش است، از بقایای ماسه سنگ‌های فرسایش یافته و زمانی که باد به سمت کوه شارپ وزیده، تشکیل شده است.

 واسوادا گفت: «مطالعه بر روی این تپه‌ها، دانش بیشتری از ریگ‌های روان دوران گذشته مریخ به ما می‌دهد که چگونه شکل گرفته ، دفن شده و بعد به واسطه آب روی سطح مریخ از نظر شیمیایی تغییر شکل داده و سپس از خاک سردرآوردند. در نهایت فرسوده شده و به شکل کنونی درآمدند.»

(NASA/JPL-Caltech/MSSS)
(NASA/JPL-Caltech/MSSS)

ناسا اشاره کرد که نظیر این تپه‌ها در غرب آمریکا وجود دارد.

مریخ نورد کیوریا سیتی سفر کاووشی اخیر خود را در ۹ سپتامبر آغاز کرد. پس از آن قرار است به سمت جنوب  کوه شارپ برود.

این کاوشگر، ماموریت خود را در سطح مریخ، در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و ضمن بالا رفتن از کوه شارپ یا کوه آئولیس، در حال بررسی لایه‌های سطوح مریخ است. این کوه که ارتفاع آن ۱۸۰۰۰ پا است، در سال ۱۹۷۰ کشف شد. به گفته سایت Phys.org مریخ نورد کیوریا سیتی در سال ۲۰۱۴ به دامنه‌های این کوه رسید.

(NASA/JPL-Caltech/MSSS)
(NASA/JPL-Caltech/MSSS)
اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی