Search
Asset 2

مسمومیت با متادون، مهمترین عامل مرگ کودکان در ایران

مسمومیت با متادون، مهمترین عامل مرگ کودکان در ایران (Shutterstock)
مسمومیت با متادون، مهمترین عامل مرگ کودکان در ایران (Shutterstock)
مسمومیت با متادون، مهمترین عامل مرگ کودکان در ایران (Shutterstock)

 

مصرف تصادفی شربت متادون که نوعی داروی ترک اعتیاد است، به‌‌‏عنوان شایع‌‌‏ترین عامل مسمومیت کودکان در ایران معرفی شده است.

به گزارش بی‌‌‏بی‌‌‏سی، تحقیقاتی که طی چند سال اخیر در تعدادی از بیمارستان‌‌‏های این کشور انجام شده نشان می‌‌‏دهد، این ماده‌‌‏ی شیرین که اغلب به‌‌‏واسطه‌‌‏ی سهل‌‌‏انگاری والدین معتاد در یخچال یا در دسترس فرزندان قرار داده می‌‌‏شود، تاکنون مسمومیت و مرگ کودکان بسیاری را رقم زده است.

دکتر «طلعت قانع»، داروساز و متخصص سم‌‌‏شناسی و داروشناسی، می‌‌‏گوید: «همه ساله ما شاهد مرگ کودکان و نزدیکان معتادانی که دوره‌‌‏ی درمان اعتیاد خود را با داروی متادون طی می کنند هستیم. نگهداری شربت متادون خصوصاً در بطری‌‌‏های مواد آشامیدنی مانند نوشابه و شیشه‌‌‏های دارویی تا به حال منجر به مرگ ده‌‌‏ها کودک و حتی بزرگسال شده است.»

طبق تحقیقات انجام شده در بخش مسومیت‌های بیمارستان لقمان تهران، در سال ۱۳۸۸ میانگین سنی بیماران مسموم شده با متادون، ۵۵ ماه (۴سال و ۷ ماه) بوده است. این کودکان بین ۴ماه تا ۱۲ سال داشته‌‌‏اند.

به‌‌‏گفته‌‌‏ی دکتر «حمید اولیایی»، فلوشیپ سم‌شناسی و استادیار دانشکده‌‌‏ی پزشکی یزد، مصرف یک سی‌سی متادون می‌تواند موجب ایست تنفسی و مرگ شیرخوار شود.

شیوع بالای این موارد دانشگاه‌‌‏های علوم پزشکی را بر آن داشته تا با صدور دستورالعمل‌‌‏هایی برای اطلاع‌‌‏رسانی به عموم، اقدامات بیشتری انجام دهند.

در این دستور‌‌‏العمل آمده: «از آنجایی که طعم شربت متادون شیرین است و مصرف کنندگان دارو در برخی موارد آن را به‌‌‏همراه چای یا نوشابه مصرف می‌‌‏نمایند، باید علاوه‌‌‏بر توضیح کامل به بیمار و بستگان وی، توضیحات آن بر روی برچسب شیشه به‌‌‏طور واضح ذکر گردد و از نگهداری دارو در یخچال یا کنار سایر نوشیدنی ها خودداری شود.»

و در ادامه آمده است: «والدین در اکثر موارد شربت متادون را در ظروفی مانند بطری آب معدنی یا نوشابه و یا ظروف شربت‌های دارویی (استامینوفن- دیفن هیدرامین) در یخچال نگه داری می‌‌‏کنند که از روی اشتبا‌ه به کودک داده می‌‌‏شود.»

علاوه‌‌‏بر متادون، مسمومیت کودکان با تریاک و مشتقات آن در بسیاری از مناطق شهری و روستایی ایران بسیار شایع است که علت آن به عدم آگاهی و عقایدی بر می‌‌‏گردد که هرگز پایه و اساس علمی ندارند.

در بسیاری از مناطق ایران به‌‌‏خصوص روستاها والدین برای کاهش گوش درد، دندان درد یا دل درد کودکان از تریاک یا مواد مشابه آن استفاده می‌‌‏کنند.

اپک‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی