Search
Asset 2

ملکه الیزابت دوم۹۰سالگی خود را جشن گرفت/درآمد خانواده‌‌‏ ‌‌‏سلطنتی بریتانیا از کجا می‌‌‏آید؟

ملکه الیزابت باراک اوباما میشل اوباما
(John Stillwell – WPA Pool/Getty Images)


 پنج‌‌‏شنبه ۲۱ آوریل، نودمین سالروز تولد الیزابت دوم، ملکه بریتانیا بود.

سلطنت الیزابت دوم از سال ۱۹۵۲ یعنی بیش‌‌‏از ۶۴ سال پیش آغاز شد. او نه تنها رکوردار بیشترین طول عمر و دوره سلطنت در میان فرمانروایان انگلستان طی ‌‌‏هزار سال گذشته است، بلکه تنها ملکه‌‌‏ در طول تاریخ بوده که اینقدر طولانی بر تخت نشسته است.

او در سال ۱۹۲۶ در لندن متولد شد. پرنسس الیزابت در سال ۱۹۴۷ با یکی از اقوام دور خود به نام شاهزاده فیلیپ که اکنون ۹۴ سال دارد، ازدواج کرد و سه فرزند پسر و یک فرزند دختر حاصل این ازدواج بود.

«چارلز»، پسر بزرگ الیزابت دوم و ولیعهد و جانشین قانونی اوست و پس از او به ترتیب، پسر بزرگ چارلز، «ویلیام» دوک کمبریج، و «جورج»، فرزند ویلیام، وارث تاج و تخت پادشاهی بریتانیا هستند.

ملکه الیزابت دوم علاوه بر ریاست پادشاهی بریتانیا و ایرلند شمالی، ملکه ۱۵ کشور و سرزمین دیگر نیز هست و در طول سلطنت خود، برای چند سال رئیس ۱۶ کشور دیگر هم بوده که بعدا نظام حکومتی خود را تغییر دادند.

ملکه الیزابت دوم از زمان تاجگذاری خود، ۱۲ نخست‌‌‏وزیر بریتانیا از جمله وینستون چرچیل و ۱۲ رئیس‌‌‏جمهور آمریکا را دید.

اما درآمد ملکه الیزابت دوم از کجا می‌‌‏آید؟

قلعه‌‌‏ها، زمین‌‌‏ها، حراج جواهرات و دیگر چیزهای شاهانه…

همه می‌‌‏دانیم که بودن عضوی از خانواده سلطنتی یعنی به‌‌‏ تمام معنا ثروتمند بودن است و ملکه الیزابت دوم هم از این قاعده مستثنی نیست.

هر چند این بدیهی است که ملکه بسیاری از اموالش را به ارث برده، اما این که خانواده سلطنتی طی این‌‌‏همه سال چه اندازه ثروت دارند و منبع آن از کجاست، معمولا موضوعی جالب توجه برای همگان است.

هرچند هیچ حقوق و دستمزدی در قوانین بریتانیا برای ملکه انگلیس تنظیم نشده، اما درآمدهای حاصل از دارایی‌‌‏های خانواده سلطنتی بسیار زیاد هستند.

درحقیقت بودن عضوی از خانواده سلطنتی با تعهدات و مسئولیت‌‌‏های بی پایانی همراه است  و این ضرورتا با پول قابل جبران نیست، اما خوشبختانه در بریتانیا مجموعه‌‌‏ای خاص از امتیازات و قوانین وجود دارد که به ملکه اجازه می دهد در سال برای خود درآمدهایی کسب کند.

اینجا به سه منبع از منابع درآمد ملکه اشاره می‌‌‏کنیم:

۱. درآمد‌‌‏های شخصی

این بخش شامل درآمد‌‌‏های حاصل از املاک خصوصی موروثی ملکه است.  کاخ ساندرینگهام و دژ بالمورال اقامت‌گاه‌های خصوصی و از اموال خانوادگی ملکه بریتانیا هستند و ملکه سالانه مالیات بر درآمد این اموال را هم به دولت می‌‌‏پردازد.

ملکه از سرمایه گذاری‌‌‏های شخصی خود نیز عوایدی کسب می‌‌‏کند.

اما کلکسیون سلطنتی، که شامل جواهرات سلطنتی امپراتوری بریتانیا و آثار هنری برجسته‌ای هستند و یا  دیگر املاک سلطنتی همچون کاخ باکینگهام  و دژ ویندسور، جزو اموال شخصی ملکهٔ بریتانیا محسوب نمی‌شود و تنها در اختیار ملکه قرار دارند.

۲. قلمرو دوک لنکستر

«قلمرو دوک لنکستر» تلفیقی از بیش از ۱۸ هزار هکتار زمین، اموال و دارایی‌‌‏های دیگر در انگلستان و ولز است.

گفته می‌‌‏شود این اموال از سال ۱۳۹۹ میلادی متعلق خانواده سلطنتی بریتانیا بوده و ملکه تمام سود خالص از درآمدهای قلمرو دوک را پس‌‌‏از پرداخت داوطلبانه مالیات آن دریافت می‌‌‏کند.

ارزش  قلمرو دوک لنکستر در سال ۲۰۱۰ میلادی، در حدود ۳۴۸ میلیون پوند استرلینگ تخمین زده شد.

۳. املاک تاج

تاریخچه این املاک به سال ۱۷۶۰ میلادی مقارن با پادشاهی جورج سوم برمی‌‌‏گردد. این اموال شامل برخی زمین‌‌‏ها و املاک موروثی است که به «املاک تاج» موسوم است.

اگرچه سود حاصله از آنها بسیار زیاد است، اما خانواده سلطنتی به‌‌‏طور مستقیم از آنها بهره نمی‌‌‏برند و درآمد حاصل از آنها برای پرداخت حقوق مقامات ، سفرا و کارمندان دولتی به خزانه بریتانیا واریز می‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی