Search
Asset 2

نوامبر ماه ملی دیابت

شیرینی، دیابت
(Photo by Dave Mangels/Getty Images for EB Kids)
شیرینی، دیابت
(Photo by Dave Mangels/Getty Images for EB Kids)

ماه نوامبر را ماه اطلاع‌‏رسانی درباره دیابت نامیده‌‏اند. از آنجا که در این روزها با نزدیک شدن به آغاز سال نو میلادی، در بسیاری از کشورها تعطیلات، جشن‌‏ها و مهمانی‌‏های مملو از شیرینی‌‏جات آغاز می‌‏شود، شاید نگاهی اجمالی به علل و عوارض این بیماری شایع به‌‏جا و مقتضی باشد.

دیابت بیماری‌‏ است که به سبب آن بدن مواد غذایی را برای تبدیل شدن به انرژی، به‌‏درستی پردازش نمی‌‏کند. بیشتر غذاهایی که می‌‏خوریم به گلوکز یا قند تبدیل شده و بدن ما باید از آن برای انرژی گرفتن استفاده کند.

لوزالمعده که در کنار معده قرار دارد، با ترشح هورمونی به نام انسولین، کمک می‌‏کند سلول‌‏های بدن گلوکز موجود در غذا را دریافت کنند. هنگامی که شما به دیابت مبتلا باشید، بدنتان یا انسولین کافی ندارد و یا نمی‌‏تواند انسولین را به درستی به‌‏کار گیرد. این مشکل باعث می‌‏شود قند خونتان بالا برود.

برخی از علائم و نشانه‌‏های دیابت عبارتند از: عطش، ادرار زیاد، احساس گرسنگی زیاد، احساس خستگی مفرط، کاهش وزن بدون سعی کردن، التیام زخم به‌‏طور آهسته، خارش و خشکی پوست، احساس سوزن سوزن و یا فقدان حس در پاها و تاری در بینایی.

به‌‏طور کلی سه نوع اصلی دیابت وجود دارد: دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم و دیابت حاملگی
دیابت نوع اول، اغلب در سنین نوجوانی و جوانی اتفاق می‎افتد و ممکن است در بزرگسالی هم تداوم پیدا کند. در این نوع، بدن یا انسولین نمی‌‏سازد و یا فاقد انسولین کافی است. برخی درمان‌‏ها شامل تزریق انسولین یا داروهای خوراکی، انتخاب مواد غذایی سالم، فعالیت بدنی، کنترل فشار خون و کنترل سطح کلسترول است.

دیابت نوع دوم که آن را دیابت بزرگسالان نیز می‌‏نامند، می‌‏تواند در هرسنی حتی در کودکان بروز کند. اما معمولا افراد میانسال و مسن‌‏تر و افرادی که اضافه وزن دارند و یا غیر فعال هستند را دچار می‌‏کند.

این نوع دیابت هنگامی رخ می‌‏دهد که چربی، عضلات و سلول‌‏های کبد انسولین را برای حمل گلوکز به داخل سلول‌‏های بدن و تبدیل شدن به انرژی مصرف نمی‌‏کنند. این موجب می‌‏شود که بدن نیاز به انسولین بیشتری برای فرآیند انتقال گلوکز به سلول‌‏ها پیدا کند. لوزالمعده به این روند کمک می‌‏کند، اما در طول زمان، آن دیگر نمی‌‏تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند.

برخی از درمان‌‏ها برای دیابت نوع دوم شامل: استفاده از داروهای دیابت، انتخاب مواد غذایی سالم، فعالیت بدنی، کنترل فشار خون و کنترل سطح کلسترول است.

دیابت حاملگی همانطور که از نامش پیداست، هنگام بارداری اتفاق می‌‏افتد. زنان باردار هورمونهایی تولید می‌‏کنند که می‌‏تواند نسبت به انسولین مقاومت نشان دهد. بسیاری از زنان در اواخر دوران حاملگی به این نوع مبتلا می‌‏شوند. زنانی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند، به احتمال بیشتری به دیابت بارداری دچار می‌‏شوند. این دیابت معمولا پس‌‏از تولد نوزاد ازبین می‌‏رود؛ اما با این حال، آنها به احتمال زیاد در مراحل بعدی زندگی دیابت نوع دوم را تجربه می‌‏کنند. نوزادان متولد شده از مادرانی که دیابت حاملگی دارند هم احتمال بیشتری برای ابتلا به چاقی و دیابت نوع دوم را دارند.

با گذشت زمان دیابت می‌‏تواند به مشکلات جدی مانند بیماری قلبی منجر شود. بهترین راه برای مراقبت از سلامتی‌‏تان توجه به توصیه‌‏های پزشکتان، کنترل دائمی قند خون، فشار خون و سطح کلسترول و نگه داشتن آنها در حد نرمال است. همچنین رژیم غذایی مناسب و ورزش دو تا از بهترین روش‌‏ها برای تحت کنترل نگه داشتن دیابت هستند.

اپک‌‌‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‌‌‌‌‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی