Search
Asset 2

آیا می‌توانیم از وقوع فجایع دیگری مانند پاندمی ویروس کرونا جلوگیری کنیم؟ (قسمت ۲: ویروسی مرموز؛ از کجا شروع شد؟)

آزمایشگاه P4 در ووهان
در 23فوریه2017، کارمندانی که در کنار قفس موش در آزمایشگاه P4 در ووهان، استان هوبی، چین دیده شده‌اند. (Johannes Eisele/AFP via Getty Images)

نوشته: مینگ‌هویی

قسمت اول را از اینجا بخوانید

 ویروس کرونا در اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهانِ چین شیوع یافت. طی چند ماه، این اپیدمیِ منطقه‌ای به یک پاندمی جهانی تبدیل شد.

درحالی‌که مردم در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه در حال مبارزه با این بیماری و به‌دنبال درمانی برای آن هستند، مایلیم دیدگاه جامعی ارائه دهیم درباره آنچه می‌توانیم از این پاندمی بیاموزیم: درباره جامعه‌مان، درباره فرهنگ و علم مدرن‌مان، و نیز درباره تاریخ.

امیدواریم که این مجموعه چهارقسمتی به خوانندگان‌مان در درک این مسئله کمک کند که اگر اطلاعات گمراه‌کننده حزب کمونیست چین ادامه نمی‌یافت، این پاندمی اتفاق نمی‌‌افتاد. تئوری‌های مربوط به مکانِ شروع این پاندمی را نیز بررسی می‌کنیم و اینکه این پاندمی چگونه آغاز شد.

از سوی دیگر درک این پاندمی از دیدگاه فرهنگ و تاریخ سرنخ‌هایی به ما می‌دهد در این خصوص که چطور اصول و تعهدات اخلاقی‌مان را مجدداً ارزیابی کنیم، درحالی‌که خود را برای فصل جدیدی از تاریخ آماده می‌سازیم.

در زیر طرحی کلی از این مجموعه ارائه شده است:

قسمت ۱: گاه‌شمار و تجزیه‌وتحلیل

فصل ۱: مخفی‌کاری این شیوع در چین

فصل ۲: آیا چنین تراژدی‌هایی دوباره رخ خواهند داد؟

قسمت ۲: ویروسی مرموز؛ از کجا شروع شد؟

فصل ۳: نظریه مبنی بر اینکه آمریکا مبدأ این ویروس بوده است

فصل ۴: نظریه مبنی بر اینکه چین مبدأ این ویروس بوده است

قسمت ۳: ویروس مرموز؛ چگونه شروع شد؟

فصل ۵: نظریه مبنی بر اینکه این ویروس ساختِ دست بشر است

فصل ۶: نظریه مبنی بر اینکه آن ویروسی با منشأ طبیعی است

قسمت ۴: بازاندیشی درباره علم مدرن و بازگشت به ارزش‌های سنتی

فصل ۷: ح‌ک‌چ وضعیتی دشوار و بی‌سابقه را بر بشر تحمیل می‌کند

فصل ۸: تأملات درباره خرد دوران باستان

* * *

ادامه قسمت ۱

قسمت ۲: ویروسی مرموز؛ از کجا شروع شد؟

دانشمندان دریافته‌اند که ویروس، شکل سطح‌پایین‌تری از حیات، پیچیده‌تر از چیزی است که مردم معمولاً درباره‌اش فکر می‌کنند. برای نمونه، سلول‌های آلوده به اِچ‌آی‌وی می‌توانند در خون یا سلاح‌های مایع‌مانند بینابینی گردش کرده و فعالانه به سمت سلول‌هایی که از کنار آنها عبور می‌کنند، شلیک ‌کنند. ویدئوی زیر نشان می‌دهد که سلول‌های آلوده به اِچ‌آی‌وی چطور به سایر سلول‌ها حمله می‌کنند.

(minghui.org)

بعد از اینکه سلولی به اِچ‌آی‌وی آلوده می‌شود (سلول سبزرنگ)، فعالانه و دقیقاً مانند شلیک‌کردنِ یک تفنگ به سلول‌های انسان  (به رنگ قرمز) حمله می‌کند.

ویروس کرونا حتی پیچیده‌تر از ویروسی معمولی یا خویشاوند نزدیکش، سارس ۲۰۰۳، است. برای نمونه کشف شده است که ویروس کرونا بسیار هوشمندتر از سارس است:

۱- در آلوده‌کردن انسان ده‌ها برابر تواناتر از ویروس سارس است.

۲- در مقایسه با سارس دارای دوره نهفتگیِ‌ طولانی‌تری است.

۳- پس از مواجهه با دارو پنهان می‌شود، اما درست مانند اِچ‌آی‌وی در زمانی دیرتر دوباره فعال می‌شود.

۴- ویروس کرونا علاوه بر حمله به ریه‌ها و سایر اعضای بدن مانند سارس، به روشی مشابه اِچ‌آی‌وی به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب می‌رساند.

معماهای زیاد دیگری نیز درباره ویروس کرونا وجود دارد که دانشمندان مشتاق یافتن پاسخ آنها هستند. برای این منظور، بسیاری در تلاشند منشأ ویروس کرونا را شناسایی کنند تا بهتر درکش کنند و سرانجام درمانی برایش بیابند.

چند نظریه در این باره منتشر شده است. یک نظریه در این خصوص است که این ویروس از کجا شروع شد و نظریه دیگر بررسی می‌کند که چگونه شروع شد. همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، در قسمت دوم از این مجموعه این مسئله را پوشش می‌دهیم که این ویروس از کجا شروع شد و استدلال‌هایی را بررسی می‌کنیم که می‌گویند آمریکا منشأ این ویروس است، یا اینکه چین منشأ این ویروس است یا از سایر نظریه‌ها پشتیبانی می‌کنند. در قسمت سوم به این مسئله می‌پردازد که این ویروس چگونه شروع شد و استدلال‌هایی را مطرح می‌کند دال بر اینکه این ویروس ساخت دست بشر است و دال بر اینکه منشأ این ویروس طبیعی است.

تئوری‌ها درباره منشأ ویروس کرونا

(minghui.org)
فصل ۳. نظریه مبنی بر اینکه آمریکا منشأ این ویروس بوده است

همانطور که در قسمت ۱ درباره‌اش صحبت شد، حزب کمونیست چین در مرحله اولیه شیوع این بیماری، هر کانال ممکنی را برای انتقال اطلاعات به عموم مسدود کرد، اما پس از آنکه دیگر نتوانست این اپیدمی را پنهان کند، روایت را تغییر داد و تلاش کرد آمریکا را برای شروع این ویروس مقصر جلوه دهد. تاکتیک‌های مورداستفاده شامل یک کمپین اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی و مقالات تبلیغاتی بود که رسانه‌های دولتی آنها را منتشر می‌کردند. در زیر چند نمونه در این خصوص ارائه شده است.

۱- ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، آمریکا را متهم کرد که در طول بازی‌های جهانیِ ارتش، این ویروس را به ووهان آورد.

در ۱۲مارس۲۰۲۰، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، ژائو لیجیان، در توئیتر گفت: «چه موقع بیمار صفر یا همان نخستین انسان بیماری که به بیماری ویروسی یا میکروبی آلوده می‌شود در ایالات متحده شناسایی شد؟ چند نفر به این ویروس آلوده هستند؟ اسم بیمارستان‌ها چیست؟ ممکن است ارتش ایالات متحده این اپیدمی را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! داده‌های خود را عمومی کنید! ایالات متحده یک توضیح به ما بدهکار است!»

او در پست خود ویدئویی از دکتر رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، را اضافه کرد که می‌گفت برخی از مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزا در ایالات متحده بعداً به‌عنوان مرگ ناشی از ویروس کرونا تأیید شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا در تاریخ ۱۳مارس، کویی تیانکای، سفیر چین در آمریکا را احضار کرد تا به نظریه دسیسه‌آمیز ژائو مبنی بر اینکه احتمالاً ارتش آمریکا ویروس کرونا را به ووهان برده است، اعتراض کند.

دیوید استیلول، معاون وزیر امور خارجه اداره امور آسیای شرقی و اقیانوسیه، «بیانیه سختگیرانه‌ای» را درخصوص موضع دولت آمریکا درباره این موضوع، خطاب به کویی صادر کرد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «چین به دنبال این است که انتقاد بابت نقشش در شروع یک پاندمی جهانی و مخفی‌کردن آن از جهان را به سوی سایرین سوق دهد.»

در تاریخ ۱۳مارس مقاله‌ای با عنوان «چین داستان را تغییر می‌دهد و ادعا می‌کند ارتش آمریکا اپیدمیِ ویروس کرونا را شروع کرد» در نیویورک تایمز منتشر شد. به‌‌نقل از این مقاله، جولیان گویرتز، محقق دانشگاه هاروارد، درباره ژائو گفت: «به‌نظر نمی‌رسد این کادر کوچک از مقامات سطح‌بالای چین متوجه باشند که این نظریه‌های دسیسه‌آمیز نقش مغلوب‌ساختن خودِ چین را ایفا می‌کنند، آن هم در لحظه‌‌ای که این کشور می‌خواهد یک مشارکت‌کننده مثبت در سراسر جهان درنظر گرفته شود.»

۲- نویسنده لاری رومانوف ادعا می‌کند که این ویروس را آزمایشگاه ارتش ایالات متحده در فورت دتریکِ مریلند ساخته است.

لاری رومانوف، که خود را «بازرگان و مشاور بازنشسته مدیریت» می‌خواند، مقاله‌ای را در تاریخ ۴مارس۲۰۲۰ در وب‌سایت بررسی واقعیت‌های «تحقیق جهانی» منتشر و ادعا کرد که آزمایشگاه ارتش ایالات متحده در فورت دتریکِ مریلند احتمالاً مکانی است که این ویروس در آنجا ساخته شده است.

رومانوف در مقاله خود هیچ مدرکی ارائه نکرد، اما نتیجه‌گیری‌اش را بر اساسِ این واقعیت کرد که آزمایشگاه فورت دتریک در سال گذشته به‌دلیل «نبود حفاظ‌هایی برای جلوگیری از نشت پاتوژن تعطیل شد.»

برطبقِ یکی از گزارش‌های قبلی نیویورک تایمز با عنوان «تحقیق باکتری مرگبار در آزمایشگاه ارتش به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی تعطیل شد»، سیستم استریل‌کردن بخارِ ده‌هاساله این آزمایشگاه برای تصفیه فاضلاب طی طوفان شدیدی در ماه مه۲۰۱۸ نابود شد. گرچه این آزمایشگاه سیستم جدیدی را راه‌اندازی کرد که از مواد شیمیایی برای ضدعفونی‌کردن زباله‌هایش استفاده می‌کند، بازرسی از سوی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری یا همان سی‌دی‌سی در ژوئن۲۰۱۹ مشکلاتی را کشف کرد که به هزینه ثبت‌نام آنها برای ادامه این عملیات تمام شد، اما سخنگوی این آزمایشگاه تأیید کرد که «هیچ گونه نشتی از مواد خطرناک به خارج از آزمایشگاه وجود ندارد.»

مقاله رومانوف بعداً از وب‌سایت «تحقیقات جهانی» حذف شد.

۳- چایناویکس پیش‌نویسی را منتشر کرد که ادعا می‌کرد اکثر گونه‌های ویروس‌های باستانی در ایالات متحده یافت شده‌اند.

در ۱۹فوریه۲۰۲۰، چایناویکس پیش‌نویسی را از یو ونبین و سایرین منتشر کرد که بعداً در ۲۱فوریه به‌روزرسانی شد با عنوان «رمزگشایی از سیر تکاملی و انتقال ویروس کرونای جدید ذات‌الریه یا همان سارس‌کوید۲ با استفاده از داده‌های کلی ژنومیک.»

یو و تیمش ۹۳ توالی ژنوم ویروس کرونا را که از ووهان و سایر کشورها بین ۲۴دسامبر۲۰۱۹ و ۵ژانویه۲۰۲۰ جمع‌آوری شده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها متوجه شدند که یک نمونه از توالی مربوط به بیماری در ایالت واشنگتن شکل نخستین ویروس کرونا را نشان می‌دهد. در مقابل، نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از ووهان شکل‌های جهش‌یافته بعدی این ویروس را نشان می‌دادند.

بر این اساس، بسیاری از کاربران اینترنت ادعا کردند که این ویروس از چین نیست و احتمالاً از آمریکا است.

اما بررسی دقیق‌تر نشان داد که بیمارِ ایالت واشنگتن در مطالعه یو در تاریخ ۱۵ژانویه از ووهان به سیاتل بازگشت که به‌نوبه خود از این واقعیت حمایت می‌کرد که شیوع این بیماری در ووهان آغاز شده است.

اما چرا یو و تیمش انواع اجدادی این ویروس را در نمونه‌های ووهان پیدا نکردند؟ یک دلیلش این است که اکثر نمونه‌های بیماران برای توالی کلی ژنوم ارائه نشدند. نکته دیگر اینکه مقامات چین در اوایل ژانویه۲۰۲۰ دستورات مخفیانه‌ای را برای نابودکردن نمونه‌های اولیه صادر کردند، همانطور که در قسمت اول توضیح داده شد.

۴- مقاله وب‌سایت شیلو در تاریخ ۲۶ژانویه سال ۲۰۲۰ با عنوان «چهار اسیدآمینه اصلیِ جایگزین‌شده در ویروس ووهان، دقیقاً می‌تواند به چینی‌ها حمله کند.»

شیلو، یکی از اصلی‌‌ترین وب‌سایت‌های ارتش در چین، مقاله‌ای را در تاریخ ۲۶ژانویه۲۰۲۰ منتشر و ادعا کرد چهار اسیدآمینه اصلی در ویروس کرونا جایگزین‌ شده‌اند که آن را قادر می‌سازند دقیقاً به چینی‌ها حمله کند. بنابراین ویروس کرونا را یک سلاح ژنتیکیِ ایالات متحده اعلام کرد.

مقاله شیلو به مقاله‌ای در ساینس چاینا از هائو پِیو و سایرین از مرکز ایمنی‌زیستی مگاساینس در ژانویه۲۰۲۰ اشاره کرد، اما یافته‌های آن را تحریف کرد.

مقاله هائو که با عنوان «سیر تکاملی ویروس جدید کرونا از شیوع درحال‌وقوع ووهان و مدل‌سازی پروتئین گل‌میخِ ویروس کرونا برای خطر انتقال به انسان» منتشر شد، درباره جهش در پروتئین گل‌میخِ ویروس کرونا بحث کرده، اما اصلاً به حمله آن به چینی‌ها اشاره‌ای نکرده است. اکنون درحالی‌که این ویروس در تقریباً ۲۰۰ کشور در سراسر جهان انتشار یافته است، واضح است که این ویروس نه‌تنها به چینی‌ها، که به مردم از همه اقوام آسیب می‌رساند.

۵- ایالات متحده پروژه‌ای را بنا نهاد که در سال ۲۰۱۵ یک ویروس مسری و بیماری‌زا را مهندسی می‌کرد.

از اول فوریه۲۰۲۰ کم‌کم‌ مقاله‌ای در رسانه‌های اجتماعی چین ظاهر شد با عنوان «ایالات متحده که پنج سال پیش ویروس کرونای جدیدی را ساخت، می‌تواند باعث ذات‌الریه‌ای مسری در انسان شود.»

در این مقاله ادعا شده است که پنج سال پیش نوع جدیدی از ویروس کرونا در آمریکا تولید شد که می‌توانست باعث ذات‌الریه‌ای عفونی در انسان‌ها شود. این مقاله به مقاله‌ای از رالف باریک و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیای شمالی اشاره دارد که در ژانویه سال ۲۰۱۵ در نیچر مدسین منتشر شد. این مقاله با عنوان «خوشه‌ای از ویروس‌های کرونای خفاشِ درحال‌گردشِ مشابه سارس پتانسیل برای فوریت انسان را نشان می‌دهد.»

باریک و تیمش ویروسی به نام اِس‌اِچ‌کو۱۴ما۱۵ را ساختند که ترکیب مجدد ویروس خفاشِ سمی و قابل‌انتقال به انسان اِس‌اِچ‌کو۱۴کُو و سارس‌ما۱۵ سمیِ سازگار با موش بود. آنها دریافتند که این ویروسِ ساخت دست بشر ظرفیت بالقوه‌ای دارد برای استفاده‌شدن به‌عنوان ستونی برای نسخه‌ پیشرفته‌تری که هم می‌تواند باعث بیماری‌ای شدید شود و هم بین انسان‌ها شیوع یابد.

مقاله فوق‌الذکر در رسانه اجتماعی چین به مقاله باریک به‌عنوان مدرکی اشاره کرد دال بر اینکه ویروس کرونای فعلی ساخت ایالات متحده است، اما بررسی دقیق نشان داد که شی ژنگلی، دانشمند اصلی مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان، نیز یکی از نویسندگان مقاله باریک است. پس از آنکه آمریکا بعداً به‌دلیل نگرانی‌های اخلاقی کمک به بودجه تحقیق باریک را متوقف کرد، شی و تیمش همچنان به آن مطالعه در ووهان ادامه دادند.

(minghui.org)

مقاله نیچر مدسین در سال ۲۰۱۵

فصل ۴. نظریه مبنی بر اینکه چین مبدأ این ویروس بوده است

حزب کمونیست چین برای شانه‌خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت‌ها، کنوانسیون نامگذاری برای پاندمی‌های گذشته را زیر پا گذاشت و با سازمان بهداشت جهانی همکاری کرد تا ویروس جدید کرونا را به جای ویروس ووهان، کوید۱۹ نام‌گذاری کند.

عقل سلیم به ما می‌گوید که هر کجا شیوعی وجود داشته باشد، منبعی برای آن ویروس و بیمار صفر وجود دارد. درحالی‌که بیمار صفر سفر می‌کند، عفونت را در طول مسیرش همراه می‌برد. اگر بیمار صفر در شهری اقامت کند، شیوع بیماری در آن مکان رخ خواهد داد.

پس از شیوع ویروس کرونای جدید، برخی از مردم گمان می‌کنند که منشأ این ویروس بر اساسِ استدلالات زیر احتمالاً ووهان است.

۱- ووهان تنها آزمایشگاه پی۴ را در چین دارد که با خطرناک‌ترین پاتوژن‌ها سروکار دارد.

چه آن تصادفی باشد یا نه، تنها آزمایشگاه ایمنی‌زیستی سطح ۴ (بی‌اِس‌اِل۴)، آزمایشگاهی با بیشترین سطح ایمنی، در چین که با پاتوژن‌هایی به‌شدت عفونی مانند سارس و سایر ویروس‌های کرونا سروکار دارد، در مرکز این شیوع، ووهان، واقع شده است.

آزمایشگاه بی‌اِس‌اِل۴ در مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد و در اوت۲۰۱۷ به‌عنوان آزمایشگاه میکروارگانیسمِ به‌شدت پاتوژنیک تأیید شد. گواهی‌نامه این آزمایشگاه در تاریخ ۲۷نوامبر۲۰۱۸ صادر شد.

۲- سفارت آمریکا در سال ۲۰۱۸ درباره مشکل امنیتی آزمایشگاه ووهان هشدار داد

وقتی دو دیپلمات علمی سفارت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این آزمایشگاه بازدید کردند، و «متوجه ناکافی‌بودن ایمنی در این آزمایشگاه شدند که مطالعات خطرآفرینی را درباره ویروس‌های کرونای مربوط به خفاش‌ها انجام می‌داد»، مسئله حتی نگران‌کننده‌تر هم شد. یافته‌های آنها مردم را بیشتر به سمت این سؤال سوق داد که آیا امکان دارد این ویروس به خارج از آزمایشگاه نشت پیدا کند یا خیر.

۳- سوانح مربوط به نشت در مقیاس کوچک از این آزمایشگاه در سال ۲۰۰۴ در پکن

در حقیقت، اندکی پس از شیوع سارس در سال ۲۰۰۳، یک سانحه نشت در آزمایشگاه بی‌اِس‌اِل۳ سی‌دی‌سی در پکن در آوریل۲۰۰۴ رخ داد. پس از غیرفعال‌شدن ویروس سارس، فردی که در آزمایشگاهی کار می‌کرد، این ویروس را برای تحقیق به آزمایشگاهی عادی آورد. ازآنجاکه این غیرفعال‌بودن کامل نبود، ویروس به دو تن از کارکنان دیگر آزمایشگاه سرایت کرد.

۴- عملیات تمرینی شیوع بیماری تنفسی در ووهان در سپتامبر ۲۰۱۹

مقامات ووهان در تاریخ ۱۸سپتامبر۲۰۱۹ یک عملیات تمرینی نجات فوری را در فرودگاه تیانهه ووهان برگزار کردند تا نحوه واکنش به شیوع یک بیماری تنفسیِ مسری را تمرین کنند.

این رویداد فقط چند ماه قبل از شیوع ویروس کرونا رخ داد، و به این ظن دامن می‌زند که مقامات ووهان احتمالاً از پیش از این شیوع قریب‌الوقوع اطلاع داشتند.

۵- شی ژنگلی از مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان بخشی از یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ بود که ویروسی تولید کرد که می‌تواند انسان را آلوده و بیمار کند.

شی ژنگلی یکی از مؤلفین مقاله فوق‌الذکر در نیچر مدسین در سال ۲۰۱۵ بود. او حتی پس از اینکه سایر مؤلفان در آمریکا به‌دلیل مشکل بودجه‌ای این تحقیق را متوقف کردند، به این تحقیق ادامه داد. برخی از مردم این سؤال را مطرح کردند که آیا ویروس جدید کرونا از تحقیق شی آمده است یا خیر.

مردم با مقایسه گونه اِس‌اِچ‌کو۱۴ما۱۵ که در مقاله شی در نیچر مدسین گزارش شد، با ویروس کرونای جدید، متوجه چند شباهت شده‌اند، ازجمله ۱_ هر دو ویروس از خفاش‌ها هستند؛ ۲_ هر دو، ویروسِ کرونای مشابه سارس و در ظاهر با پروتئین گل‌میخِ شبیه قارچ هستند. ۳_ پروتئین‌های گل‌میخِ هر دو ویروس دارای اثر متقابل با آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین در سلول انسان هستند تا واسطه‌ای برای ورودشان باشد. ۴_ در کنار همه اینها، هر دو ویروس ریه‌ها و سیستم تنفسی میزبان را هدف قرار می‌دهند، اگرچه بعداً کشف شد که این ویروس جدید تقریباً همه اعضای بدن انسان را هدف قرار می‌دهد.

توجه داشته باشید که اثر متقابل پروتئین گل‌میخِ ویروس جدید کرونا با آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین سلول‌های انسان مانند بازکردن یک قفل با کلید است. شکلِ ۳بعدی خاص پروتئین گل‌میخ که معمولاً پروتئین‌ اِس خوانده می‌شود، باید دقیقاً مکمل پروتئین گیرنده روی سطح سلول انسان باشد تا بتواند قفل را باز کرده و وارد سلول شود.

به‌عبارت دیگر، ترتیب و شکل پروتئین اِس این ویروس جدید یکی از عوامل مهم برای تعیین منشاء آن است.

اگر این ویروس جدید کرونا در واقع گونه‌ای مشتق‌شده از ویروس اِس‌اِچ‌کو۱۴ما۱۵ باشد، آنگاه مؤلفه اصلی آن، یعنی پروتئین اِس، باید مشابه باشد، اما تاکنون هیچ مدرکی در این خصوص از هیچ آزمایشگاهی گزارش نشده است.

۶- یک محقق چینی ادعا می‌کند که این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان سرچشمه گرفته است

استدلالِ دیگر برای نظریه نشت این ویروس از این آزمایشگاه مبتنی بر مطالعه‌ای است از سوی شیائو بوتائو از دانشگاه فن‌آوری جنوب چین در گوانگژو که در فوریه۲۰۲۰ در وب‌سایت ریسرچ‌گیت منتشر شد. این وب‌سایت از آن دسته‌ وب‌سایت‌هایی نیست که قبل از انتشار مطالب، افراد متخصص طی فرآیند‌های سخت و دقیقی آنها را تأیید کنند.

شیائو بر این گمان است که این ویروس از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ووهان یا همان ووهان سی‌دی‌سی به بیرون نشت کرده است. او استدلال آورد که سی‌دی‌سیِ ووهان فقط ۲۸۰ متر از بازار تره‌بار غذاهای دریایی فاصله دارد. سی‌دی‌سی صدها ویروس کرونای خفاش را مورد مطالعه قرار می‌دهد، اما با کمترین محافظت، و گزارش شده است که کارکنانش قبلاً مورد حمله خفاش‌ها یا در معرض ادرار خفاش‌ها قرار گرفته‌اند.

اما درست همان‌طور که بسیاری از دانشمندان شروع به بررسی سانحه نشتی کرده‌اند که شیائو شرحش داد، او از این مقاله صرف‌نظر کرد، چراکه طبق مصاحبه‌اش با وال استریت ژورنال، مقاله‌اش «فاقد پشتیبانیِ لازم از مدارک مستقیم است.»

ادامه دارد

مطالب دیگر:

شکایت وکیل آرژانتینی از حزب کمونیست چین به‌دلیل «نسل‌کشی ویروسی»

درخواست جدی ترامپ از سازمان بهداشت جهانی برای خروج از سلطۀ چین

روزنامه‌نگار پیشین اهل چین، مردم چین را ترغیب می‌کند تا از چنگال ح‌ک‌چ رها شوند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی