Search
Asset 2

چرا موجودات فرازمینی در این جهان پهناور هنوز از دید بشر پنهان هستند؟

این تصویر از کهکشان غول‌آسا و فعال ۱۲۷۵NGC ، در ژوئیه و اوت سال ۲۰۰۶ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.
این تصویر از کهکشان غول‌آسا و فعال ۱۲۷۵NGC ، در ژوئیه و اوت سال ۲۰۰۶ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. (NASA/ESA via Getty Images)
این تصویر از کهکشان غول‌آسا و فعال ۱۲۷۵NGC ، در ژوئیه و اوت سال ۲۰۰۶ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است.
این تصویر از کهکشان غول‌آسا و فعال ۱۲۷۵NGC ، در ژوئیه و اوت سال ۲۰۰۶ با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده است. (NASA/ESA via Getty Images)

جهان مملو از اسراری است که دانش کنونی ما را به چالش می‌کشد. اپک تایمز در بخش ماوراء دانش، داستانهایی از پدیده‌های خارق‌العاده را گرد آورده است تا به تصورات ما بال و پر دهد و راه را برای مسائل ممکنی که قبلاً انکار می‌شدند باز کند. آیا آنها واقعی هستند؟ تصمیم با خودتان است.

در قرن نوزدهم، مشکل تاریک بودن آسمان شب در زمینه کیهان‌شناسی وجود داشت. اگر جهان بی‌نهایت بزرگ است و شمار نامحدودی از ستارگان را دربر می‌گیرد، نقطه انتهایی برای هر بخش از آسمان شب باید روشن باشد و با نور درخشان ستاره‌ای در دوردست روشن شود.

ازطریق نظریه‌های مربوط به تابش کیهانی، مشکل موسوم به پارادوکس اولبر (چرا آسمان شب تاریک است) حل شده است: نور ساطع‌شده از ستاره‌های واقع‌ در دوردست، نورهای «قرمز تغییر‌یافته» طول موج‌های پایین‌تری را دارا هستند که در‌نهایت تبدیل به نور نامرئی می‌شوند.

در قرن بیست‌و‌یکم، کیهان‌شناسان با مشکل متفاوتی مواجه شدند: صدها میلیارد کهکشان در جهانی که قدمت آن به میلیاردها سال می‌رسد قابل مشاهده است. مدت زمان بسیاری برای موجودات مختلف فرازمینی طول می‌کشد تا فناوری مورد نیاز را توسعه دهند تا بتوانند به مسافت‌های دوردست در فضا سفر کنند. اما صرف‌نظر از فرضیه‌های نظریه‌پردازان، تعداد اندکی از آنها باور دارند که زندگی فرازمینی وجود دارد.

معمایی دیگر به نام پارادوکس فِرمی (چرا موجودات فرازمینی از ما پنهان هستند)، منشأ تئوری‌های بزرگ متعددی شده است تا توضیح دهد که چرا انسان هنوز با موجودات فرازمینی به‌طور مستقیم برخورد نکرده است. برخلاف این نظریه مبنی‌بر اینکه زمین تنها سیاره‌ای در جهان است که شرایط مناسبی برای زندگی دارد، موجودات فرازمینی وجود دارند، اما خودشان را از دید انسان‌ها، که برای آنها به‌عنوان حیواناتی در باغ‌وحش به‌نظر می‌رسند، پنهان نگه می‌دارند.

یکی از مشهورترین نظریه‌های موجود، نظریه‌ فیلتر بزرگ است که نه زمین را منحصربه‌فرد فرض می‌کند و نه وجود موجودات فرازمینی را انکار می‌کند. براساس این نظریه، همان‌طور که تمدن‌ها از نظر فناوری پیشرفته‌تر می‌شوند، امکان خود تخریبی نیز افزایش می‌یابد و درنهایت نابودی به‌طور مسلم و قطعی اتفاق می‌افتد.

درک این موضوع آسان است که چرا نظریه فیلتر بزرگ، که برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰، از سوی اقتصاددان، «رابین هانسون» پیشنهاد شد، ارزش و اعتبار بسیاری در کیهان‌شناسی کسب کرده است. براساس فرضیه فیلتر بزرگ، بشریت نه به یک‌باره، بلکه به‌طور تدریجی ازبین می‌رود و همان‌طور که تغییرات آب‌وهوا همچنان ادامه دارد، یخچال‌های یخی هزاران ساله در قطب جنوب ذوب می‌‏شوند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی