Search
Asset 2

کشف «پسر عموی بزرگ زمین» توسط ناسا

پسر عموی زمین
(Screenshot via CNN)
پسر عموی زمین
(Screenshot via CNN)

 

برای اولین بار در تاریخ کشف سیاره‌‏ای شبیه زمین در فاصله‌ی قابل سکونت در کهکشان راه‌ شیری دانشمندان و فضاشناسان را هیجان زده کرد.

روز گذشته ناسا اعلام کرد که فضاپیمای کپلر موفق به کشف سیاره‌ای در اندازه‌ی شبیه زمین و در فاصله‌ای قابل سکونت به دور ستاره‌اش شده است.

گرچه هنوز مشخص نیست این سیاره نیز مانند زمین از آب، هوا و سنگ و خاک تشکیل شده باشد ولی احتمال وجود آب در این سیاره وجود دارد.

سیاره‌ی کشف شده جدید که کپلر ۴۵۲ نامگذاری شده در فاصله‌ی ۱۴۰۰ سال نوری با زمین و در صور فلکی ماکیان قرار دارد و اندازه‌ی آن ۶۰ درصد زمین است و چرخش آن به دور خورشیدش ۳۸۵ شبانه روز طول می‌کشد.

کپلر در فاصله‌‏‌‏ای تقریباً مشابه فاصله‌ی زمین با خورشید، به دور ستاره‌اش می‌چرخد و تخمین زده می‌شود به دلیل داشتن سطح صخره‌ای دو برابر زمین نیروی جاذبه داشته باشد.

ناسا این سیاره را پسر عموی بزرگ‌تر و پیرتر زمین نامید.

به گزارش سی‌ان‌ان، «جان جنکینز»، محقق کپلر گفت: «زمین امروز کمی کمتر تنهاست.»

جنکینز اضافه کرد که کپلر ۴۵۲ به احتمال زیاد دارای جو است، گرچه هنوز نمی‌شود گفت که ماده آن از چیست. اگر مفروضات ستاره شناسان درست باشد، احتمالاً ضخامت آن بیشتر از زمین و دارای آتشفشان فعال است.

وی گفت: «با وجودی‌که فاصله این سیاره تا خورشیدش کمی بیشتر از فاصله زمین تا خورشید است ولی روشن‌تر است و این نشان می‌دهد که تقریباً به همان اندازه انرژی دریافت می‌کند و نور دریافتی آن نیزشبیه نور خورشید است.

به تخمین ناسا این سیاره بیش از شش میلیارد سال است که به دور خورشیدش می‌چرخد و این زمان مناسبی برای ظهور حیات بر روی آن است.

پیش از این نیز در فاصله‌ی ۵۰۰ سال نوری با ما، سیاره‌ی دیگری شبیه زمین کشف شد که ۱۰ برابر بزرگتر از زمین است، ولی فقط به اندازه‌ی یک سوم انرژی از خورشیدش دریافت می‌کند.

ماموریت کپلر در سال ۲۰۰۹ با هدف کشف سیاره‌های قابل سکونت در کهکشان راه‌ شیری آغاز شد.

تا کنون بیش از ۱۰۰۰ سیاره کشف شده است و ۱۲ سیاره از این تعداد از جمله کپلر ۴۵۲ به اندازه ی کمتر از دوبرابر اندازه‌ی زمین است و در منطقه‌ی قابل سکونت از ستاره‌هایشان است.

ناسا قصد دارد در سال ۲۰۱۷ تا با پرتاب ماهواره‌ی TESS به تحقیقات بیشتر در مورد اندازه، جرم و اتمسفر سیارات بپردازد.

سال آینده نیز ناسا تلسکوپ فضایی «جیمز وب» را بالا می‌فرستد، که قادر است دیدگاه‌های شگفت آور سیارات از جمله رنگ، تفاوت فصلی، آب و هوا و حتی پوشش گیاهی را نشان دهد.

 

اپک‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی