Search
Asset 2

کشف ۷۲ سیارک که ممکن است به زمین برخورد کند

(sdecoret/iStock)
(sdecoret/iStock)

ناسا به تازگی از کشف ۷۲ سیاره کوچک که احتمال برخورد با زمین را دارند، خبر داد. به احتمال زیاد این سیارک‌‌‏ها قرار نیست به همین زودی با زمین برخورد کنند.

ناسا با استفاده از یک فضاپیما شناخته شده با نام نئووایز، اشیاء نزدیک به زمین را سالانه بررسی و رصد کرده و گزارش یافته‌‌‏های خود ر ارسال کرده است.

به طور متوسط، این اشیا (سیارک‌‌‏ها) تا صدها متر در سراسر اطراف زمین پراکنده شده‌‌‏اند.

«امی مینزر»، از نئووایز

در گزارش اخیر ناسا از سال ۲۰۱۳، مواردی از این سیارک‌‌‏ها را ثبت کرده است که ۸ مورد از آن‌‌‏ها خطرناک بوده است.

این امکان وجود دارد که در هر زمانی مسیر حرکت سیارک‌‌‏های دیگر نیز تغییر کند و با گرانش زمین به سمت آن جذب شود و به خطری بالقوه و تهدیدی واقعی برای زندگی در زمین تبدیل شود.

«امی مینزر»، محقق اصلی از ناسا طی مصاحبه‌‌‏ای گفت: «کشف اجرامی بزرگ و تاریک نزدیک به زمین، نشانه‌‌‏ای از توانایی شبکه تلسکوپ‌‌‏های زمینی ما با طول موج نور مرئی است. به طور متوسط، این اشیاء تا صدها متر در سراسر اطراف زمین گسترده هستند.»

ناسا در در بخش سیارک و اشیا دنباله دار نوشت: «سیارک‌‌‏های خطرناک بزرگ که در چند صد متری زمین هستند، به انرژی زیادی برای منحرف یا خرد شدن نیاز دارند و این مطلب باعث می‌‌‏شود برخورد آن‌‌‏ها با زمین، مدت زیادی طول بکشد. اما در موارد نادر برای یک سیارک بزرگ تهدیدآور، یک انفجار هسته‌‌‏ای باعث ایجاد فشار، شکسته شدن سیاره به قطعات کوچکتر و پراکنده شدن آن می‌‌‏شود.»

خوشبختانه، ناسا در حال حاضر مشغول کار بر روی پروژه هدایت سیارک‌‌‏هایی است که قرار است وارد جو زمین شوند. البته این مسئله به این سرعت رخ نخواهد داد و این پروژه در سال ۲۰۲۰ قابل پیگیری است.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی