رئیس انجمن بیماریهای سینه ایران با هشدار نسبت به روند صعودی ابتلا به سرطان سینه در کشور اعلام کرد که بر اساس آمار موجود، هر ۴۰ دقیقه یک زن ایرانی به این بیماری مبتلا میشود.
به گزارش تابناک، ناهید نفیسی در نخستین کنفرانس علمی جراحیهای پیشرفته سینه، سرطان سینه را شایعترین نوع سرطان در میان زنان ایرانی دانست و گفت این بیماری اغلب به صورت خاموش پیشرفت میکند و نحوه تشخیص و درمان زودهنگام نقش کلیدی در افزایش شانس بهبودی دارد.
او همچنین بیان کرد که در صورت ادامه شرایط کنونی، شمار مبتلایان تا سال ۲۰۳۰ دو برابر خواهد شد.
به گفته خانم نفیسی، فناوریهای نوین پزشکی این امکان را فراهم کرده است که تومورهای سرطانی کوچکتر شوند و بیماران برای شیمیدرمانی و دیگر مراحل درمان آماده گردند. او تأکید کرد که انجام غربالگریهای منظم تا سن ۴۰ سالگی میتواند موجب شناسایی زودهنگام بیماری و افزایش احتمال حفظ شکل طبیعی سینه در روند جراحی شود.
خانم نفیسی با اشاره به عوامل مؤثر بر شیوع سرطان سینه افزود: حدود ۱۵ درصد از مبتلایان سابقه خانوادگی دارند، اما سبک زندگی ناسالم، مصرف فستفود، کمتحرکی، بارداری دیرهنگام و کمرنگ شدن مصرف غذای خانگی نیز در افزایش ابتلا نقش جدی ایفا میکند.
او همچنین به اهمیت جراحیهای نوین در مردان و زنان اشاره کرد و گفت: علاوه بر سرطان سینه در بانوان، بزرگی غیرطبیعی سینه در آقایان نیز یکی از مشکلات شایع به شمار میرود.
هر سال بیش از ۲.۳ میلیون مورد جدید سرطان پستان در جهان تشخیص داده میشود. این نوع سرطان شایعترین در میان زنان بوده و حدود یک چهارم کل سرطانهای زنان را تشکیل میدهد.
سازمان جهانی بهداشت با اجرای ابتکار جهانی قصد دارد تا سال ۲۰۴۰، نرخ مرگومیر ناشی از سرطان پستان را ۲.۵ درصد کاهش دهد.

















