گزارشهای منتشرشده از سوی کاربران و رسانههای داخلی ایران نشان میدهد که از صبح امروز شماری از بانکهای بزرگ کشور با اختلال در ارائه خدمات بانکی و پرداخت الکترونیکی مواجه شدهاند.
بر اساس این گزارش، مشتریان بانکهای ملی، صادرات، تجارت، توسعه صادرات، ملت، کشاورزی و برخی دیگر از بانکها از کندی یا قطع خدمات اینترنتی، موبایلی و کارتمحور خبر دادهاند.
این اختلالات باعث شده بخشی از تقاضای خدمات بانکی به سایر بانکها منتقل شود و برخی بانکها نیز برای مدیریت بار شبکه و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر، محدودیتهایی در ارائه خدمات اعمال کنند.
خبرگزاری فارس به نقل از منابع خود در بانک مرکزی گزارش داد که منشأ مشکل، حمله سایبری به سایت پشتیبان ارائهدهنده خدمات به چهار بانک ملی، صادرات، تجارت و توسعه صادرات بوده است.
این گزارش افزود شرکت خدمات انفورماتیک برای جلوگیری از هرگونه دسترسی غیرمجاز یا نشت احتمالی اطلاعات، سامانه پشتیبان مورد حمله را بهطور موقت از مدار خدمات خارج کرده است.
شرکت خدمات انفورماتیک نیز با انتشار اطلاعیهای اعلام کرد که اختلال در سامانههای کارتمحور بانکهای ملی، صادرات و تجارت در پی حملات سایبری رخ داده و بهمنظور صیانت از امنیت دادهها و داراییهای مشتریان، بخشی از خدمات مبتنی بر کارت بهطور موقت متوقف شده است.
این شرکت تأکید کرد تیمهای فنی و متخصصان امنیت سایبری در حال بررسی و رفع مشکلات ایجادشده هستند تا خدمات بانکی در سریعترین زمان ممکن به وضعیت عادی بازگردد.
تا زمان انتشار این گزارش، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی جزئیات بیشتری درباره ابعاد حمله سایبری، میزان خسارات احتمالی یا زمان دقیق بازگشت کامل خدمات بانکی منتشر نکردهاند.
پیشتر نیز در روز یکشنبه ۲۴ خرداد، زیرساخت ارتباطی چهار بانک از جمله ملی، تجارت، صادرات و توسعه صادرات در پی حملههای سایبری با اختلال روبهرو شده بود.

















