Search
Asset 2

پیروزی اد شیرن در دعوی حقوقی بر سر حق کپی‌رایت «بلند بلند فکر کردن»

بخش‌هایی از موسیقی مربوط به ترانه سال ۱۹۷۳ که گفته می‌شود شیرن از آن تقلید کرده، پیش‌تر در چندین ترانه دیگر که قبل از سال ۱۹۷۳ انتشار یافته‌اند مورد استفاده قرار گرفته است.
اجرای اد شیرن بر روی استیج هرمی در روز چهارم فستیوال گلاستونبری ۲۰۱۷ در انگلستان، ۲۵ ژوئن ۲۰۱۷. (Ian Gavan/Getty Images)

دادگاه استیناف فدرال در پرونده نقض حق کپی‌رایت ترانه‌ای که پنج دهه پیش منتشر شده، به نفع اد شیرن رأی داد.

براساس حکم دادگاه استیناف دوم در ۱ نوامبر، این پرونده با محوریت ترانه Thinking Out Loud «بلند بلند فکر کردن» که شیرن آن را در سال ۲۰۱۴ نوشته به جریان افتاد. این ترانه میلیاردها بازدید گرفت و باعث شد که شیرن دو مرتبه برنده جایزه گرمی شود. شرکت اس‌ای‌اس که حق امتیاز مربوط به ترانه Let’s Get It On «بزن بریم» محصول ۱۹۷۳ را در اختیار دارد، در شکایتی در سال ۲۰۱۸ شیرن را به کپی‌برداری از بخشی از موسیقی این قطعه متهم کرد.

اس‌ای‌اس مدعی شد که توالی آکورد و ریتم هارمونیک دو ترانه شبیه یکدیگر است. شیرن درخواست حکم اختصاری داد تا دادگاه تنها براساس شواهد و اظهارات حکم بدهد و دیگر نیازی به انجام محاکمه نباشد.

دادگاه منطقه‌ای آمریکا به نفع او رأی داد و گفت که شیرن حق کپی‌رایت «بزن بریم» را نقض نکرده است.

دادگاه به این نتیجه رسید که توالی آکورد و ریتم هارمونیک ترانه ۱۹۷۳ «به‌قدری رایج و پرتکرار» است که دادن حق کپی‌رایت به آن باعث می‌شود که قطعه «بزن بریم» امتیاز انحصاری یک ساختار موسیقایی را از آنِ خود کند.

اس‌ای‌اس پرونده را به دادگاه استیناف ارجاع داد و دادگاه در ۱ نوامبر حکم دادگاه منطقه‌ای را تأیید کرد.

ترانه «بزن بریم» توسط اد تاونزند و ماروین گی نوشته شده است. تاونزند در سال ۱۹۷۳ با ارسال نسخه نمونه این ترانه به اداره کپی‌رایت حق انتشار آن را برای خود محفوظ کرد. این نسخه شامل ملودی، هارمونی، ریتم و ترانه آهنگ است.

دادگاه منطقه‌ای به این نتیجه رسید که ادعای اس‌ای‌اس به نسخه نمونه محدود می‌شود. اس‌ای‌اس در واخواهی خود استدلال کرد که دادگاه منطقه‌ای در محدود کردن شواهد پرونده اشتباه کرده است.

اما دادگاه استیناف با حکم دادگاه منطقه‌ای موافقت کرد و افزود که «دامنه حق انتشار یک اثر موسیقایی که تحت قانون حق انتشار ۱۹۰۹ به ثبت رسیده، به مؤلفه‌های نسخه ارائه‌شده به اداره کپی‌رایت محدود می‌شود.»

به تعبیر دیگر، قانون حق انتشار فقط براساس مؤلفه‌های نسخه نمونه ارائه‌شده به اداره کپی‌رایت از آثار موسیقایی محافظت می‌کند.

دادگاه گفت: «بدین‌وسیله اقدام دادگاه منطقه‌ای را در محدود کردن شواهد- از جمله شهادت کارشناسان- غیرمرتبط با نسخه نمونه ارائه‌شده تأیید می‌کنیم.»

به چالش کشیدن حکم اختصاری

اس‌ای‌اس همچنین تصمیم دادگاه منطقه‌ای در ارائه حکم اختصاری را به چالش کشید و مدعی شد که هیئت منصفه باید پس از بررسی شباهت‌های دو قطعه تصمیم‌گیری کند.

با این‌حال، دادگاه استیناف اعلام کرد که دادگاه منطقه‌ای به درستی تصمیم گرفته که شیرن مستحق حکم اختصاری است.

دادگاه اعلام کرد: «اس‌ای‌اس نتوانست ثابت کند که ساخت و تنظیم موسیقی این قطعه- توالی چهار آکورد و ریتم هارمونیک سکته‌دار که در دیگر آثار برجسته موسیقی نیز به کار گرفته شده- به حدی اصالت دارد که باید مشمول حق کپی‌رایت شود. درمجموع، هیچ هیئت منصفه معقولی نمی‌تواند بگوید که «بلند بلند فکر کردن» با «بزن بریم» شباهت اساسی دارد و نتیجه بگیرد که این قطعه مشمول نقض کپی‌رایت می‌شود.»

دادگاه استیناف اعلام کرد که اس‌ای‌اس نتوانست شواهدی را که نشان می‌دهند توالی چهار آکورد و ریتم هارمونیک سکته‌دار قبل از «بزن بریم» در چندین ترانه معروف دیگر به کار گرفته شده، رد کند.

ونس والهولا، تهیه‌کننده موسیقی و رئیس گروه سرگرمی جهانی والهولا، در پستی در ۲ نوامبر از حکم دادگاه استقبال کرد.

او نوشت: «اگر این پرونده به نتیجه می‌رسید، ترانه‌های زیادی را دچار مناقشه می‌کرد و جلوی خلاقیت را می‌گرفت. این اولین‌بار نیست که اد در دعاوی حق انتشار پیروز می‌شود. این پیروزی نه‌تنها به اد که به تمام ترانه‌سرایان تعلق دارد.»

با توجه به این‌که شیرن در موسیقی خود از سبک‌های مختلف مانند پاپ، کلاسیک و آر‌اند‌بی الهام می‌گیرد، بارها با دعاوی حقوقی مواجه شده است. با این‌حال، او به‌جای سازش با شاکی تصمیم گرفته که پرونده‌ها را به دادگاه بکشاند.

شیرن بعد از آن‌که در سال ۲۰۲۲ بابت ترانه موفق «شکل تو» در دادگاه به پیروزی رسید، در یک ویدئوی توئیتری گفت که چنین ادعاهایی «بسیار رایج هستند و با این ذهنیت مطرح می‌شوند که سازش ارزان‌تر از مراجعه به دادگاه تمام می‌شود، حتی اگر مبنایی برای طرح دعوی وجود نداشته باشد.»

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی