Search
Asset 2

نگاهی به سی و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر در نیمه‌ی راه

پوستر سی‌‏و‌‏دومین جشنواره بین‌‏المللی فیلم فجر (تار‌‏نمای رسمی جشنواره)
پوستر سی‌‏و‌‏دومین جشنواره بین‌‏المللی فیلم فجر (تار‌‏نمای رسمی جشنواره)
پوستر سی‌‏و‌‏دومین جشنواره بین‌‏المللی فیلم فجر (تار‌‏نمای رسمی جشنواره)

پنجمین روز از سی و دومین جشنواره‌ی فیلم فجر پنجشنبه شب درحالی به پایان رسید که اغلب فیلم‌‌‏های راه یافته به جشنواره رونمایی شدند.

در پنج روز نخست جشنواره، نیمی از مجموع آثار برای نقد و بررسی در کاخ جشنواره که سالن اصلی برج میلاد محل آن است، به نمایش درآمد و دیگر فیلم‌‌‏ها نیز در سینماهای مردمی اولین اکران‌شان را آغاز کردند.

فیلم‌‌‏های «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «رستاخیز»، «قصه‌‌‏ها»، «چ»، «مهمان داریم»، «متروپل»، «شیار ۱۴۳»، «عصبانی نیستم» و «زندگی جای دیگری‌‌‏ست»، از جمله آثار اکران شده در نیمه نخست جشنواره بودند.

با وجود اینکه هنوز رقابت سینماگران در فجر سی و دوم به پایان نرسیده، رسانه‌‌‏های مختلف در گزارش‌‌‏هایشان از استقبال و تحسین برخی فیلم‌‌‏ها و نیز ابراز انتقادات اهل سینما نسبت به برخی دیگر از آثار رونمایی شده، خبر می‌دهند.

خبرگزاری مهر در گزارش خود از فیلم‌‌‏های «چ»، «متروپل»، «رستاخیز» و «شیار ۱۴۳» به‌‌‏عنوان «پربازتاب‌‌‏ترین آثار در فضای رسانه‌ای» یاد کرده است.

فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا که صبح روز دوشنبه در کاخ جشنواره به نمایش درآمد، توانست از لحاظ ساختار، نظر بیش‌تر منتقدان را به خود جلب کند، به‌‌‏‌طوری‌که بسیاری از آن به عنوان پیشرفتی رو به جلو در کارنامه‌ی حاتمی‌کیا یاد کردند؛ اما محتوای این فیلم که بخشی از زندگی شهید چمران را به تصویر می‌‌‏کشد، با دیدگاه‌‌‏های مثبت و منفی مختلفی روبرو بود.

اما فیلم «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی نه تنها نتوانست توجه مخاطبان را جلب کند، بلکه با واکنش‌های اعتراض آمیز منتقدان نیز مواجه شد. مخاطبان که از این کارگردان پیشکسوت سینمای ایران انتظار ارائه‌ی فیلمی قابل توجه داشتند، با یک اثر عجیب، غیرمنتظره و پر ایراد از دید منتقدان روبرو شدند.

فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش نیز که به تعبیر وی نزدیک به ۱۰ سال برای ساخت آن انتظار کشیده، به نظر کارشناسان سینما اثری متوسط از آب در آمد و با استقبال چندان چشم‌گیری از سوی اهالی رسانه مواجه نشد. فیلمی سه ساعته و پرخرج که نتوانست انتظارات را برآورده سازد.

اما از میان ۱۶ فیلمی که در پنج روز نخست جشنواره در سالن اصلی برج میلاد به نمایش در آمد، یک پدیده هم ظهور کرد. «شیار ۱۴۳» نام دومین ساخته سینمایی «نرگس آبیار» است که با داستانی ساده اما تأثیرگذار توجه اغلب منتقدان را به خود جلب کرد.

این فیلم کم هزینه و بی ادعا با بازی قوی و روان مریلا زارعی و مهران احمدی، به نظر می‌‌‏رسد شانس بالایی برای دریافت سیمرغ جشنواره در بخش‌‌‏های مختلف داشته باشد.

نکته قابل توجه آن که، «ابراهیم حاتمی‌‌‏کیا» پس از رونمایی از این فیلم در کاخ جشنواره، فیلم سینمایی «چ» را به کارگردان و عوامل «شیار۱۴۳» تقدیم و از سکانس پایانی فیلم به‌‌‏عنوان یکی از سکانس‌های ماندگار تاریخ سینمای ایران یاد کرد.

«مریلا زارعی» بازیگر نقش اول «شیار ۱۴۳» نیز با شنیدن این خبر در نشست فیلم، در حالی که به شدت می‌‌‏گریست، از حاتمی‌‌‏کیا به‌‌‏خاطر این اقدام تشکر کرد.

همچنین در میان آثار نمایش داده شده در سینماهای مردمی، فیلم «عصبانی نیستم» اثر «رضا درمیشیان» با بازی «باران کوثری» تاکنون با استقبال زیادی از سوی تماشاگران مواجه شده و بیشترین رأی را از آراء مردمی دریافت کرده‌‌‏ است.

فیلم‌‌‏های «قصه‌‌‏ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و «خط ویژه» کار مصطفی کیائی هم در رقابت تنگاتنگی با «عصبانی نیستم» قرار دارند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی