Search
Asset 2

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: وضعیت ذخایر اورانیوم با غنای نزدیک به سطح تسلیحاتی ایران همچنان در ابهام است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد از زمان حملات اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران، امکان راستی‌آزمایی وضعیت ذخایر اورانیوم با غنای نزدیک به سطح تسلیحاتی در ایران را از دست داده است.
زنی از کنار ماکت‌هایی از موشک‌ها و سانتریفیوژهای غنی‌سازی هسته‌ای در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۲۵ در برابر ساختمان سابق سفارت آمریکا در تهران. (ATTA KENARE/AFP via Getty Images)

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه اعلام کرد از زمان حملات اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در جریان جنگ ۱۲ روزه، امکان راستی‌آزمایی وضعیت ذخایر اورانیوم با غنای نزدیک به سطح تسلیحاتی در ایران را از دست داده است.

در این گزارش آمده است که وضعیت مواد دارای غنای نزدیک به ۶۰ درصد «به‌شدت نیازمند بررسی فوری» است.

به گفته آژانس، جمهوری اسلامی هنوز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به تأسیسات آسیب‌دیده در جریان جنگ را نداده است.

همچنین، آژانس از جمهوری اسلامی خواسته است هرچه سریع‌تر به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و اقدامات لازم برای کاهش نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را انجام دهد.

بر اساس آخرین گزارش آژانس در ماه سپتامبر، ایران در آن زمان دارای ۴۴۰٫۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد بوده است؛ سطحی که تنها یک گام فنی کوتاه تا غنای ۹۰ درصدی مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش‌تر هشدار داده بود که چنین ذخیره‌ای در صورت تصمیم تهران برای تسلیحاتی کردن برنامه‌اش، می‌تواند برای ساخت حدود ۱۰ بمب اتمی کافی باشد.

او در عین حال تأکید کرد که این امر به معنای آن نیست که جمهوری اسلامی اکنون سلاح هسته‌ای در اختیار دارد.

طبق مفاد معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، جمهوری اسلامی موظف است با آژانس همکاری کامل داشته باشد.

جمهوری اسلامی پس از توافق موقت میان گروسی و عباس عراقچی در قاهره، اجازه بازرسی از تأسیسات سالم و دست‌نخورده را صادر کرد.

اما چند روز بعد پس از بازگرداندن تحریم‌های سنگین سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی موسوم به سازوکار «اسنپ‌بک» از سوی قدرت‌های اروپایی، باعث خشم تهران شد و جمهوری اسلامی اجرای توافق قاهره را متوقف کرد.

اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۹ آبان تأکید کرد که این کشور همچنان عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) باقی مانده و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته از چند تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید کرده‌اند.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی