سازمان بینالمللی دریانوردی اعلام کرد که طرح تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانورد گرفتار در منطقه تنگه هرمز و آبهای پیرامونی آن به اجرا گذاشته خواهد شد.
بر اساس بیانیه این نهاد که روز سهشنبه ۲۳ ژوئن (۲ تیر) منتشر شد، عملیات تخلیه بیش از ۱۱ هزار دریانوردی که همچنان در منطقه حضور دارند، با همکاری ایران، عمان، دیگر کشورهای ساحلی منطقه، ایالات متحده و فعالان صنعت کشتیرانی انجام خواهد شد.
سازمان بینالمللی دریانوردی تأکید کرده است که تضمینهای لازم برای ایمنی این عملیات دریافت شده و شرایط ناوبری در منطقه بهطور کامل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی، با استقبال از توافق میان تهران و واشنگتن، این توافق را «گامی تعیینکننده برای بازگرداندن امنیت دریانوردی» و پایان دادن به حملات علیه کشتیهای غیرنظامی توصیف کرد.
او افزود: «پس از ماهها دشواری و رنج برای هزاران دریانورد بیگناه و پیامدهای منفی برای اقتصاد جهانی، از توافق صلح میان ایالات متحده و ایران عمیقاً خرسندم. این توافق مسیر بازگشت امنیت به کشتیرانی بینالمللی را هموار میکند.»
دبیرکل سازمان بینالمللی دریانوردی همچنین به جانباختن ۱۴ دریانورد در جریان درگیریهای اخیر اشاره کرد و گفت فداکاری آنها در خدمت به تجارت جهانی فراموش نخواهد شد.
















