سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، به کشورهای اروپایی درباره پیامدهای فعالسازی مکانیزم ماشه هشدار داد.
ابراهیم رضایی، روز سهشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که محتملترین گزینه جمهوری اسلامی در برابر فعالسازی مکانیسم ماشه خروج از پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای (انپیتی) است.
جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که فعالسازی مکانیزم ماشه با پاسخ قاطع مواجه خواهد شد.
عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، هشدار داده است که فعالسازی مکانیسم ماشه از سوی کشورهای اروپایی میتواند به معنای پایان یافتن نقش اروپا در روند پرونده هستهای ایران باشد و پیامدهای سنگینی برای روابط دیپلماتیک میان تهران و پایتختهای اروپایی بهدنبال داشته باشد.
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته اعلام کرده بود که در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل، تهران، پاسخ مقتضی خواهد داد.
ژاننوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، روز سهشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر)، اعلام کرد در صورتی که تا پایان ماه اوت پیشرفت ملموسی در مسیر دستیابی به توافق هستهای با جمهوری اسلامی حاصل نشود، فرانسه به همراه بریتانیا و آلمان سازوکار بازگشت خودکار تحریمهای سازمان ملل علیه ایران را فعال خواهند کرد.
فرانسه، بریتانیا و آلمان که بهطور مشترک به عنوان «تروئیکای اروپایی» شناخته میشوند، از امضاکنندگان توافق هستهای سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی هستند؛ توافقی که در تاریخ ۲۶ مهر امسال به پایان میرسد و این کشورها تا آن زمان امکان «فعالسازی مکانیسم ماشه» در شورای امنیت را دارند.

















