هنرمندان ژاپنی سرامیکهای شکسته را با الهام از فلسفه ذن با طلا احیا میکنند چون معتقد هستند که شکستگی به زیبایی میافزاید.
فلسفه ذن ژاپنی الهام بخش فرهنگی است که زیبایی را در نقص مییابد. این ایده در ترک فنجان چای در هنر کینتسوگی یافت میشود.
در حالی که بسیاری سرامیکهای شکسته را بیفایده میدانند، ژاپنیها تکهها را با لاک میچسبانند و سپس محل اتصالات را با خاک طلا میپوشانند تا این نقص را تزئین کنند و همچنین این نقص را گرامی میدارند.
این تأکید بر قسمت به اصطلاح «شکسته» داستان زندگی شی را زیبا میکند. این نقصان به غنای داستان میافزاید و باعث زیباتر شدنش میشود و به این ترتیب یک شی شکسته دوباره متولد میشود.
این شکل هنری با نگرش غربی متفاوت است و از اصل ژاپنی وابی-سابی نشات میگیرد که انسان را تشویق میکند تا جذابیت و برکت را در نامناسبترین و متروکترین مکانها کشف کند.
این فلسفه با معرفی بودیسم ذن از چین در اواخر قرن دوازدهم به ژاپن وارد شد. چنین نگرشی در مراسم چای ژاپنی جای پایی برای خود باز کرد، طوری که تجملات خیلی سریع جایگزین سادگی و بی آلایشی روستایی شد.
اعتقاد بر این است که این روش که کینتسوگی نام دارد، زمانی آغاز شد که شوگون آشیکاگا یوشیماسا یک کاسه چای چینی شکسته را برای تعمیر به چین فرستاد. چینیها کاسه را با منگنههای فلزی تعمیر کرده و برگردانده بودند که این موضوع برای آشیکاگا یوشیماسا ناخوشایند بود. او به صنعتگران دستور داد که راهحلی زیبایی شناسی برای بهبود این وضع بیاندیشند و بدین ترتیب کینتسوگی متولد شد.
فرآیند به خودی خود ساده است و قدمت تکنیک به کار گرفته شده در این فرآیند، به دوران ماقبل تاریخ میرسد و از هنر لاک الکلسازی ژاپنی نشات میگیرد. لاک استخراج شده از درختی بومی را با موادی مانند آرد یا برنج ترکیب میکنند و مانند چسب برای اتصال قطعات سرامیکی شکسته به یکدیگر استفاده میکند.
سپس قطعات سرامیکی را با یک برس نرم با استفاده از این ترکیب به هم میچسبانند. سپس صنعتگران آنها را در محفظههایی مرطوب، به نام فورو، به مدت دو روز تا دو هفته قرار میدهند. کاسههای آب داغ در داخل فورو قرار میگیرند تا باعث افزایش جذب رطوبت لاک شوند و به خشک شدن سریعتر آن کمک کنند.
هنگامی که قطعات سفت شدند، یک لایه پودر طلا روی ترک میپاشند و آن را با فلزی گرانبها تزئین میکنند. از ابتدا تا انتهای این روند میتواند سه ماه طول بکشد.
به طور معمول، کینتسوگی برای تعمیر اقلام با ارزش در خانوادهها استفاده میشود. در جزایر گرفتار زلزلهی ژاپن، سفال شکسته به وفور یافت میشود.
گفته میشود که هنر کینتسوگی به قدری رایج شد که برخی از مجموعهداران سفال متهم به شکستن عمدی قطعات و اتصال مجدد آنها با این روش شدند. همچنین ممکن است قطعات سفالی معیوب یا بدشکل شکسته و به این ترتیب دوباره به هم متصل شده باشند تا از دور ریختن آنها جلوگیری شود.
نبوغ و صرفه جویی که این قطعات با آن حفظ میشوند، ایده کلی فلسفه کینتسوگی را نشان میدهد. این فلسفه «تعمیر کردن» چیزهای زیادی برای آموختن به ما دارد: کمال به راحتی از دست میرود و نگهداشتن آن غیرممکن است؛ اما اگر نقصهای درون خود را بپذیریم و زیبایی و رستگاری را در آنها پیدا کنیم، کمال و تولد دوباره همیشه وجود دارد.