Search
Asset 2

هشدار روس‌اتم درباره حملات به نیروگاه هسته‌ای بوشهر

رئیس شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه (روس‌اتم) اعلام کرد وضعیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر درپی حملات در نزدیکی این تأسیسات وخیم است.
نیروگاه هسته‌ای بوشهر.(ATTA KENARE/AFP via Getty Images)

رئیس شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه (روس‌اتم) اعلام کرد وضعیت در نیروگاه هسته‌ای بوشهر رو به وخامت است و حملات اخیر در نزدیکی این تأسیسات، تهدیدی مستقیم برای ایمنی هسته‌ای به‌شمار می‌رود.

به گزارش رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز شنبه ۲۸ مارس (۸ فروردین) گفت که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید پیام روشنی به عاملان این حملات منتقل کند: «زمان توقف فرا رسیده است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی از وقوع یک حمله دیگر در اطراف نیروگاه بوشهر خبر داده است.

به گفته رویترز، این سومین حادثه مشابه در ۱۰ روز گذشته است ولی با این حال، تاکنون آسیبی به راکتور فعال وارد نشده و نشانه‌ای از نشت مواد رادیواکتیو گزارش نشده است.

الکسی لیخاچف، رئیس روس‌اتم روز چهارشنبه ۵ فروردین اعلام کرده بود که در پی تشدید درگیری‌ها در منطقه، ۱۶۳ نفر از کارکنان خود را از نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ایران خارج کرده است.

او در ادامه گفت که همچنان حدود ۳۰۰ نفر از کارکنان این شرکت در نیروگاه بوشهر حضور دارند، اما روند خروج نیروها ادامه خواهد داشت.

نیروگاه بوشهر تنها نیروگاه هسته‌ای فعال ایران است که توسط روسیه ساخته شده و صدها کارشناس روس در آن فعالیت می‌کنند.

همچنین گزارش شده بود که پیش از آغاز جنگ جاری، روسیه در حال ساخت تأسیسات هسته‌ای جدید در سایت بوشهر بوده است.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی