در آستانه اقدام آمریکا برای محاصره دریایی بنادر ایران، گزارشهای کشتیرانی از خروج دو نفتکش مرتبط با ایران از تنگه هرمز خبر میدهند.
رویترز با استناد به دادههای منتشرشده کشتیرانی گزارش داد این دو نفتکش در حالی از خلیج فارس خارج شدند که بسیاری از کشتیهای دیگر نیز بهدلیل افزایش تنشها و نگرانی از اقدامات نظامی، از عبور از تنگه هرمز خودداری کردهاند. این تحولات در پی شکست مذاکرات اخیر میان تهران و واشنگتن رخ داده و فضای نااطمینانی را در بازارهای جهانی انرژی تشدید کرده است.
تنگه هرمز، مسیری راهبردی است که یکی از مهمترین گلوگاههای انتقال انرژی در جهان به شمار میرود.
ایالات متحده اعلام کرد که از روز دوشنبه ۱۳ آوریل (۲۴ فروردین) اجرای محاصره دریایی کشتیهایی را که به بنادر ایران وارد یا از آن خارج میشوند، آغاز خواهد کرد.
به گفته مقامات آمریکایی، این اقدام شامل تمامی شناورهای تجاری، صرفنظر از ملیت آنها، خواهد شد؛ با این حال تأکید شده که آزادی کشتیرانی در خود تنگه هرمز برای مسیرهای غیرمرتبط با ایران حفظ خواهد شد.
رویترز افزود این تصمیم عملا موجب کاهش تردد نفتکشها در منطقه شده و روند عادی صادرات نفت و فرآوردههای نفتی را با اختلال مواجه کرده است. در شرایط معمول، بخش قابل توجهی از محمولههای نفتی ایران به مقصد بازارهای آسیایی، بهویژه چین ارسال میشود و هند نیز در ماههای اخیر به جمع خریداران پیوسته است.
همزمان مقامهای جمهوری اسلامی درباره هرگونه حضور یا اقدام نظامی در نزدیکی تنگه هرمز هشدار دادهاند. به گفته آنها، هرگونه نزدیک شدن شناورهای نظامی به این منطقه میتواند با «واکنشی قاطع» مواجه شود.
تحلیلگران معتقدند تداوم این وضعیت میتواند نوسانات بیشتری را در بازارهای جهانی انرژی به همراه داشته باشد و امنیت عرضه نفت در یکی از حساسترین مسیرهای دریایی جهان را تحت تأثیر قرار دهد.
















