ایالات متحده و قدرتهای اروپایی، همزمان با بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه تهران، از جمهوری اسلامی خواستند به میز مذاکره بازگردد و تعهدات هستهای خود را اجرا کند.
به گزارش بلومبرگ، مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، روز یکشنبه ۲۸ سپتامبر (۶ مهر)، اعلام کرد که «یک توافق همچنان بهترین نتیجه برای ایران است و در صورت نبود آن، کشورها باید فوراً تحریمها را اجرا کنند.» او تأکید کرد که دونالد ترامپ همچنان دیپلماسی را گزینهای باز برای تهران میداند، مشروط به اینکه جمهوری اسلامی «مذاکرات مستقیم و صادقانه را بدون وقتکشی یا طفرهروی» بپذیرد.
تروئیکای اروپایی نیز در بیانیهای تأکید کردند: «بازگشت تحریمهای سازمان ملل به معنای پایان دیپلماسی نیست. ما از ایران میخواهیم از هرگونه اقدام تنشزا خودداری کند و بار دیگر به تعهدات الزامآور خود در چارچوب پادمانهای هستهای بازگردد.»
سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه خود تأکید کردند که «با همه طرفها برای یافتن راهحلی دیپلماتیک جدید بهمنظور اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هستهای دست نخواهد یافت، همکاری خواهند کرد» و همزمان از همه اعضای سازمان ملل خواستند تحریمها را بهطور کامل اجرا کنند.
بازگشت تحریمهای شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی
شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) در چارچوب روند «مکانیسم ماشه» رسماً تحریمها و محدودیتهای مندرج در شش قطعنامه قبلی (۱۹۲۹، ۱۸۳۵، ۱۸۰۳، ۱۷۴۷، ۱۷۳۷ و ۱۶۹۶) را علیه جمهوری اسلامی احیا کرد.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که سه کشور اروپایی عضو برجام فرانسه، آلمان و بریتانیا در تاریخ ۲۸ اوت ۲۰۲۵ رسماً روند بازگشتپذیری تحریمها را کلید زده بودند.
بر اساس این قطعنامهها، جمهوری اسلامی موظف است غنیسازی اورانیوم، فعالیتهای مرتبط با آبسنگین و بازفرآوری سوخت هستهای را متوقف کند. همچنین استفاده از فناوری موشکهای بالستیک برای تهران ممنوع شده و محدودیتهای گستردهای در زمینه صادرات و واردات تسلیحات متعارف وضع گردیده است. علاوه بر آن، ممنوعیت سفر و مسدودسازی داراییها علیه افراد و نهادهای مشخصشده از سر گرفته شده و کشورهای عضو مجازند محمولههای سلاح یا تجهیزات ممنوعه مرتبط با جمهوری اسلامی را توقیف کنند.
واکنش جمهوری اسلامی
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بیانیهای رسمی اقدام ایالات متحده و سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) برای بازگرداندن قطعنامههای لغوشده شورای امنیت علیه برنامه هستهای ایران را «غیرقانونی، ناموجه» توصیف کرد.
به گزارش رسانههای داخلی، وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۶ مهر، اعلام کرد: «اقدام برای احیای قطعنامههای خاتمهیافته، نه تنها از نظر حقوقی بیمبنا و غیر قابل توجیه است، بلکه از منظر اخلاقی و منطقی نیز کاملاً مردود است.»
وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پایان تهدید کرد که هرگونه تلاش برای احیای قطعنامههای لغوشده شورای امنیت «به جای دیپلماسی، مسیر تقابل را تقویت میکند» و هر اقدامی برای آسیب رساندن به حقوق و منافع ملت ایران با «پاسخی قاطع و مقتضی» روبهرو خواهد شد.

















