در ادامه واکنشها به سرکوب اعتراضات در ایران، صفحه فارسی وزارت امور خارجه آمریکا در شبکه اجتماعی با انتشار بیانیهای، حمله نیروهای جمهوری اسلامی به یک بیمارستان در شهر ایلام را بهشدت محکوم کرد و آن را «جنایتی آشکار علیه بشریت» خواند.
در این بیانیه آمده است که یورش به بخشهای بیمارستان، «ضربوشتم کادر پزشکی و حمله به مجروحان با گاز اشکآور و گلوله جنگی، جنایتی آشکار علیه بشریت است.» وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرده است که بیمارستانها میدان نبرد نیستند و این اقدامات نقض فاحش قوانین بینالملل و رفتاری است که با بیاعتنایی کامل به جان انسانها انجام میشود.
این موضعگیری همزمان با نهمین روز متوالی اعتراضات در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. در پیام وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که با وجود خشونت گسترده و سرکوب بیرحمانه، شهروندان ایرانی همچنان با شجاعت و عزم راسخ برای احقاق حقوق خود ایستادگی میکنند و پایداری آنان در برابر ترس، فریادی قدرتمند برای عدالت و آزادی در برابر حکومتی مبتنی بر سرکوب است.
روز شنبه در جریان اعتراضات مردم در منطقه ملکشاهی ایلام شماری کشته و زخمی شدند. پس از آن اعلام شد که مجروحان این اعتراضات به بیمارستان «امام خمینی» ایلام منتقل شدند و اندکی بعد این مرکز درمانی در محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفت. بر اساس گزارشها، مأموران امنیتی که قصد ورود به بیمارستان و بازداشت تعدادی از مجروحان بستری را داشتند با مقاومت مردم روبرو شدند و سپس نیروهای امنیتی با خشونت وارد بیمارستان شدند و گاز اشکآور به داخل بیمارستان شلیک کردند.
مسعود پزشکیان و وزیر بهداشت جمهوری اسلامی دستور رسیدگی به این حمله و بررسی ابعاد آن را صادر کردهاند.

















