Search
Asset 2

بحران بی‌سابقه آب؛ یک‌سوم آب ایران بدون مدیریت از دست می‌رود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی هشدارآمیز از ورود کشور به یکی از بحرانی‌ترین مقاطع تاریخ آبی خود خبر داد.
(isna.ir)

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی هشدارآمیز از ورود کشور به یکی از بحرانی‌ترین مقاطع تاریخ آبی خود خبر داد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، بابک نگاهداری، در روز چهارشنبه ۲۳ ژوئیه (۱ مرداد)، با استناد به آمارهای شرکت‌های آب و فاضلاب اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۳۲ درصد از آب شبکه توزیع کشور خارج از کنترل مدیریتی است. ۱۵.۱ درصد آن به دلیل نشت واقعی در شبکه و ۱۵.۵ درصد به دلیل برداشت‌های غیرمجاز یا تلفات ظاهری از بین می‌رود و ۱.۳ درصد نیز مربوط به مصارف مجاز بدون درآمد است.

او افزود: شرایط تنش آبی در بسیاری از کلان‌شهرها به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده و با افزایش دمای هوا در تیر و مرداد، حتی احتمال قطعی آب در برخی نقاط دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه و خشکسالی‌های پیاپی اعلام کرد: بر اساس داده‌های وزارت نیرو، کسری تجمعی منابع آب زیرزمینی به ۱۵۰ میلیارد مترمکعب رسیده که معادل حدود ۲۵ درصد کل ذخایر استاتیک کشور است. این کسری نشان‌دهنده فشار شدید بر منابع آبی پنهان کشور است که جبران آن در کوتاه‌مدت غیرممکن خواهد بود.

نگاهداری ضمن انتقاد از سیاست‌های گذشته در حوزه سازه‌های آبی گفت: بسیاری از سدهایی که طی دهه‌های اخیر ساخته شده‌اند، در تمام دوره بهره‌برداری با مشکل خالی بودن مخازن مواجه بوده‌اند. اگرچه سدسازی می‌تواند مفید باشد، اما باید متناسب با واقعیت‌های اقلیمی و با مطالعات دقیق انجام شود. متأسفانه برخی طرح‌ها بدون توجه به شرایط بحرانی فعلی ادامه پیدا کرده‌اند.

او بحران آب را ابعاد اقلیمی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عنوان کرد و گفت: سیاست‌گذاری‌های نادرست، در کنار تغییرات اقلیمی، موجب تشدید بحران شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب تهران، در روز شنبه ۱۹ ژوئیه (۲۸ تیر)، اعلام کرده بود که مردم باید به فکر خرید تانکر و مخزن آب باشند.

به گفته محسن اردکانی، تهران برای پنجمین سال متوالی با پدیده خشکسالی روبه‌روست؛ روندی که در مطالعات اقلیمی و سوابق هواشناسی، بی‌سابقه توصیف می‌شود.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی