Search
Asset 2

آلمان ۳۰ سالگی سقوط دیوار برلین را جشن گرفت

فروپاشی دیوار برلین در  نوامبر ۱۹۸۹ . (Gerard Malie/AFP via Getty Images)
فروپاشی دیوار برلین در نوامبر ۱۹۸۹ . (Gerard Malie/AFP via Getty Images)
نصب تصاویر قدیمی در بخشی از محل سابق دیوار برلین، ۹ نوامبر ۲۰۱۹ (Jens Schlueter/Getty Images)

روز نهم نوامبر، طی مراسمی رسمی در آلمان بزرگداشت سی‌امین سالروز فروپاشی دیوار برلین برگزار شد و به همین مناسبت شماری از سیاستمداران ارشد از آلمان، لهستان، مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک در خیابان برناور برلین، جایی که هنوز قطعاتی از دیوار برلین به جا مانده است، گرد هم آمدند و یاد و خاطره این روز را گرامی داشتند.

در این رویداد آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت: « خانم‌‌‏ها و آقایان، دیوار برلین، تاریخ است. این به ما یاد می‌دهد که هیچ دیواری که مردم را از هم دور نگه دارد و آزادی را محدود کند، آنقدر زیاد یا گسترده نیست که نتوان آن را خراب کرد.»

این دیوار نزدیک به سه دهه شرق تحت کنترل کمونیسم را از غرب سرمایه‌داری در برلین جدا کرده بود و به نماد جنگ سرد تبدیل شده بود.

مرکل، اشاره کرد که آلمان شرقی تحت کنترل کمونیسم، در نوار مرگ (در مسیر دیوار برلین) یک کلیسا را تخریب کرده بود تا تک‌تیراندازهایش به مردمی که تلاش داشتند از دیوار عبور کنند شلیک کنند. او تأکید کرد که مبارزه برای آزادی در سراسر جهان به پایان نرسیده است. وی و دیگر مقامات حاضر در این مراسم با گذاشتن شاخه‌های گل در محل دیوار، نسبت به کسانی که توسط رژیم‌های کمونیسم قربانی شده‌اند ادای احترام کرد.

مرکل افزود « ما وظیفه خود را در قبال آزادی و دموکراسی انجام دهیم. »

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در بیانیه‌ای که توسط دفتر خود صادر شده است، سالگرد این رویداد را به آلمان تبریک گفت و افزود « مردان و زنان شجاع آلمانی متحد شدند تا دیواری را که نمادی از ظلم مستقر و سوسیالیسم بوده و بیش از یک ربع قرن پابرجا بود را ویران کنند. »

وی افزود ایالات متحده و متحدانش در وفاداری به پیشبرد اصول آزادی فردی و آزادی که صلح پایدار بوده و به سعادت بی نظیر دامن زده اند، ثابت قدم هستند.

وی همچنین گفت که دوران جنگ سرد مدت‌هاست که به سر رسیده، اما رژیم‌های استبدادی در جهان به استفاده از روش‌های سرکوبگرانه‌ای که در دوران تمامیت‌خواهی اتحاد جماهیر شوروی به کار گرفته می‌شد، ادامه می‌دهند.

سه دهه پیش در چنین روزی و به دنبال هفته‌ها اعتراض مسالمت‌آمیز در برلین شرقی و شمار دیگری از شهرهای مهم شرق آلمان، سرانجام رهبران جمهوری دموکراتیک آلمان در مقابل شهروندان معترض تسلیم شدند و راه عبور آنها به سمت غربی برلین را باز گذاشتند.

مطالب دیگر:

۳۰ سال پس از فروپاشی دیوار برلین، غرب نگران بیدار شدن روح کمونیسم است

اعلام وضعیت اضطراری در استرالیا؛ آتش‌سوزی ویرانگر باعث تخلیه چند شهر شده است

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی