Search
Asset 2

آیا کشف نوجوان کانادایی شهر گمشده مایا است یا مزرعه ماری جوانا؟

(Photo by Sean Gallup/Getty Images)
(Photo by Sean Gallup/Getty Images)
 (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
(Photo by Sean Gallup/Getty Images)

اخیراً یک نوجوان کانادایی به دلیل کشف یک شهر گمشده مایا سر خط خبرها قرار گرفت، اما در حال حاضر کارشناسان می‌‏گویند که به اصطلاح  این «شهر گمشده» می‌‏تواند یک مزرعه ماری جوانا باشد.

کشف «ویلیام گادوری» کاشف شهر گمشده، طی چند روز اخیر در شبکه‎های اجتماعی و رسانه‌ها به طور گسترده منتشر شد و آژانس فضایی کانادا، پژوهشگران دانشگاه برانزویک نیز آن را تأیید کردند.

وی سال گذشته نظریه‌ای را ارائه کرد مبنی بر اینکه مایاها، محل شهرهای خودشان را با توجه به صور فلکی انتخاب می‌کردند.

گادوری  با استفاده از صور فلکی عمده مایا‌‌‌‏ها موفق به کشف تمدن باستانی آن‌‌‌‏ها گردید. وی ثابت کرد که ۱۱۷ شهر مایا با موقعیت ستارگان منطبق هستند و هرچه درخشش ستاره‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که شهر نیز بزرگتر است.

با این حال در روزهای بعد از انتشار این اخبار برخی از دانشمندان این کشف را نپذیرفتند و در این زمینه «دیوید استوارت» متخصص تمدن مایاها در این باره گفت که معیار انتخاب محل احداث شهرهای مایاها بر مبنای موقعیت ستارگان نبوده است و اشکال هندسی و ستاره‌ها همه جا هستند.

بنابراین دیگر نمی‌‏توان به یقین گفت که کشف نوجوان کانادایی همان «شهرگمشده مایاها» است یا نه.

کشف جدید را «جفری بروزل»، مردم‌شناسی از دانشگاه «سن‌دیگو» را نیز رد کرده است و در مورد آن گفته است که این منطقه مزرعه ماری جوانا است.

محل کشف شده در جنگلی در ناحیه مرزی بین مکزیک و بلیز است. این جنگل‌ها در شبه‌جزیره یوکاتان در آمریکای مرکزی واقع شده است.

از آن‌‏جا که مکزیک مدت طولانی است که به عنوان کانونی برای کشت ماری جوانا شناخته شده است، برخی از رسانه‌‏ها تأکید کردند که درست شدن چنین داستان‌‏هایی تلاشی برای قاچاق ماری جوانا به ایالات متحده است. بسیاری از ماری جوانای تولید شده در مکزیک به ایالات متحده قاچاق می‌‏شود.

بر همین اساس و به دلیل مشخص نبودن درستی کشف نوجوان ۱۵ ساله گروهی متشکل از چند زمین‌شناس و باستان‌شناس قرار است برای تحقیقات بیشتر به محل بروند و درستی نظریه را بررسی کنند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی